23948sdkhjf

Omvejen i Genarp er en god genvej

Arbejdsløshed kan føre meget med sig, hvis man forlader den i tide.
Det er 10 år siden Madeleine og Johan Söderberg blev jobløse på samme tid, og Johan købte en Ford transit og begyndte at køre rundt til svenske ophuggere og købte brugte autodele.

Det blev til firmaet Genarps Jefa Autoparts, som nu er flyttet ind i så nye lokaler på en så ny vej, at GPS’er har svært ved at finde adressen, Omvägen 1.

Jefa har med genbrug at gøre, og en sådan forretning plejer nok at være synlig i landskabet, hvis man bare kommer i nærheden af den, men sådan er det ikke i det her tilfælde. Vel fremme åbenbarer sig en prunkløs bygning, ingen skrotbiler udendørs og indendørs et næsten sirligt system af hylder med pallekasser i mange etager.

Et kig i kasserne afslører dog så med det samme, at der er tale om brugte dele, men kun dele, som skal en tur gennem en renovering. Det drejer sig om bremsecalipre, styrestænger og pumper, generatorer, kompressorer, startmotorer og turboladere.

Afsat før køb

Stort set alt hvad der kommer ind sendes videre til renoveringsindustrien, for hos Jefa kender de aftageren, før de får delene hjem fra ophuggerne.

Hemmeligheden er datalister fra industrien. Jefa får simpelthen at vide, hvilke stumper, som fabrikkerne vil have på model og type.

Derved spares megen sortering og håndtering af brugte dele, som unødigt er taget ud af skrotbiler. Jefa er en genvej til bedre økonomi.

- Vi sender cirka hver tredje måned en opdateret liste videre til de ophuggere i Sverige og Norge, som vi samarbejder med, og de ved så på samme måde helt præcis, hvilke biler det kan betale sig at plukke dele fra, fortæller Johan Söderberg.

Siden 2007 er samarbejdet sket gennem Laga AB, der er en organisation for svenske og norske ophuggere med et stort antal medlemmer.

Laga har også skaffet Jefa en aftale med en af Europas største renoveringsvirksomheder.

- Ophuggerne demonterer omkring 250.000 biler per år, og vi videreformidler små 100.000 dele på årsbasis.

Også danske ophuggere har fundet ud af den effektive demonterings-form, ligesom danske virksomheder også er blandt aftagerne.

- Vi har ingen problemer med at komme af med de dele, vi finder frem til, men vi har problemer med at få brugte dele nok, siger Johan Söderberg.

Fremtid

Jefa Autoparts er vokset i volumen under krisen, men er også vokset erfarings- og forretningsmæssigt.

- Vi har lært os at være mere fremsynede. Tidligere planlagde vi lidt fra måned til måned. Nu rækker planlægningen videre frem, fortæller Madeleine Söderberg. Lige nu er virksomheden fyldt op, og skal man udvide sortimentet med eksempelvis motorer og gearkasser kræver det mere plads. Plads betyder udvidelser – det er arealmæssigt muligt at udvide – men det betyder også investeringer.

Og så kan det godt være, at Jefa bor på Omvägen, men Genvägen løber vinkelret på.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095