UltraGrip8 vinder tysk vinterdæktest
Goodyears ottende arvtager i rækken af prisvindende dæk er suverænt i kraft af nye kemikalier og lameller.
Testen omfattede desuden dækene Dunlop SP WinterSport, Pirelli Snowcontrol, Nokian WR, Michelin Alpin og Fulda Kristall Control HP.
Dækkene blev udsat for masser af sne, smattet underlag, håndtering, bremsning, samt kørsel på tør vejbane og våd bane med akvaplaning.
På sne var Goodyear og Dunlop suveræne, kun Fulda fik ikke så gode karakterer. Ved måling af fæste, stabilitet og acceleration på samme bane var Goodyear og Dunlop igen bedst. Pirelli, Semperit, Conti, Michelin og Nokia var også gode "med sikkerhedsreserver", som det hedder. Kun Fulda fik igen minuspoint.
Under bremsning på våd og halvtør vej vandt Semperit med to meter kortere bremsning end de andre. Her var Fulda igen i bunden.
Goodyear UltraGrip8 er samtidig i Tyskland det dyreste vinterdæk med en pris svarende til 3725 kroner for fire dæk.
40 år med UltraGrip
Det første Goodyear UltraGrip vinterdæk så dagens lys for 40 år siden i 1971. Nu er den nyeste generation, nummer otte i rækken, klar til at møde vinterens mange strabadser, og det er endnu en forbedring og opdatering af de tidligere generationer, vel at mærke uden pigge i dækkene.
Goodyear oplyser, at UltraGrip8 blandt andet bremser fire procent kortere på asfalt, har lav friktion og 16 procent bedre egenskaber mod aquaplaning samt tre procent kortere bremselængde på sne og fem procent bedre vejgreb på sne, sammenlignet med UltraGrip7, der har vundet en stribe test hos førende testinstitutter og motormagasiner.
Tyske TÜV SÜD har testet det nye dæk, og kom ifølge Goodyear frem til samme resultat som dækproducenten selv.
De forbedrede egenskaber skyldes en del nyudviklinger med nye kemikalier og mønsterets gummiblandinger, samt selve mønsteret med en del nyudviklede lameller.