Tandremme koster brugtvognsforhandlere dyrt
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplever jævnligt sager, hvor bilforhandlere kommer til at hænge på regningen, hvis motoren bryder sammen, fordi tandremmen brister.
En bristet tandrem kan som bekendt ødelægge store dele af motoren på en bil, og sker det, så vinder forbrugerne næsten altid sagen, hvis den bliver indbragt for Forbrugerklagenævnet.
- Tandremmen har en begrænset levetid. Derfor er det af afgørende betydning for forbrugeren at kende udskiftningstidspunktet for tandremmen, så han kan skifte den, inden levetiden udløber. Det er sælgers ansvar at give forbrugeren den oplysning, siger jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik Lundgaard Sedenmark.
Forbruger nægtede
Sidste år behandlede Forbrugerklagenævnet 240 sager om biler, motorcykler og lignende, og året før 197 sager. Nævnet har for nylig afgjort endnu en tandremsag. Sælgeren sagde, at han mundtligt gjorde forbrugeren opmærksom på, at han ikke vidste, hvornår tandremmen var blevet skiftet. Nævnet gav forbrugeren medhold i klagen, da sælgeren ikke kunne bevise, at han havde givet forbrugeren oplysningerne om tandremmen i forbindelse med salget af bilen.
Forbrugeren i den konkrete sag nægtede at have fået at vide, at sælger ikke vidste, hvornår tandremmen sidst var skiftet, og oplysningen fremgår ikke skriftligt af slutsedlen.
Købt som beset duer ikke
Sælgeren havde skrevet på slutsedlen, at bilen var "solgt som afhentningsbil, beset og afprøvet uden reklamationsret", men den slags generelle forbehold har ingen juridisk gyldighed. Man kan ikke tilsidesætte købeloven ved at få køberen til at skrive under på generelle forbehold for eksempel at varen er købt som beset eller uden reklamationsret.
- Hvis man som sælger vil undgå problemer, så skal man sørge for, at alle aftaler og forbehold bliver skrevet ned i slutsedlen, og hvilke oplysninger forbrugeren har fået, herunder hvornår tandremmen skal skiftes næste gang, siger Henrik Lundgaard Sedenmark.