23948sdkhjf

Kinesiske biler kommer tættere på Europa

Den dag, hvor kinesiske biler bliver en konkurrent til de vestlige mærker, nærmer sig. En stor italiensk bilforhandler, Massimo de Risio, har fremskredne planer om at hente biler fra Chery Automobile i Kina og få dem samlet på en nedlagt Fiat-fabrik på Sicilien, der lukkede den 24. november.

I Bulgarien har Great Wall netop startet produktion af tre modeller, som i 2012 også skal tilbydes andre markeder i Europa. Dertil kommer, at Kinas store selskab SAIC Motor Corp. ligeledes har store planer. Man fremstiller allerede MG6 på den gamle fabrik i Longbridge i England, men har planer for endnu mere i de kommende år.

Chery Quantom, der er et joint venture med Chery og Better Place, som er aktionær i et israelsk firma, har ligeledes fremskredne planer om at hente mindre biler og SUV-modeller til Europa. Måske er dette det mest interessante projekt, fordi man baserer udviklingen på den vestlige teknologi med en plan om at sælge 300.000 biler om nogle år. Her er der ansat en del kendte mennesker fra VW i USA og Europa, samt den tidligere BMW-designer Gert Hildebrand. Canadisk-østrigske Magna Steyr har blandt andet hjulpet med udvikling af de første prototyper, og bilerne skal kun koste mellem 82.000 og 112.000 kroner, før afgift. Det udtaler den nye direktør Volker Steinwascher, tidligere chef for VW's amerikanske aktiviteter.

Bilerne fra Chery Quantom skal sælges under navnet Qoros, og man lægger ud i 2013, oplyser Steinwascher.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078