23948sdkhjf

Hyundai i40 imponerer

Den nye store Hyundai i40 er en flot bil til en ny kundegruppe for mærket, især vil den være interessant for de store firmaer som flådeejerbil.
Hyundai kravler op ad stigen i et nyt segment med sin nye fine i40-serie, der helt sikkert vil få store flådeejere i tale. Det fik vi et par eksempler på i testperioden. Blandt andet er en vore venner på vej til at købe eller lease en ny bil i segmentet, og er interesseret i den nye Hyundai i40, som han så i indkørslen. Hans valg stod måske mellem en Audi A6 eller Hyundai i40, sagde han - prisforskellen til trods.

Det er nye tider for Hyundai at blive sammenlignet med Audi. Eneste minus er det lidt dårligere omdømme, som navnet Hyundai giver den nye ejer, men de mange penge at spare er en yderst vigtig sag, konkluderede vor ven. At købe bil med hjertet kan ofte være en dyr sag, men hvis man bruger hjernen og tænker langsigtet, er der masser af penge at spare.

Priserne begynder ved 299.995 kroner for 1.6 GDI benzin med 135 hk. Testbilen, en i40 stationcar med 1.7 liters CRDi dieselmotor i Style udstyr, står i prislisten til en vejledende udsalgspris på 359.995 kroner, og den mangler intet i udstyr. Her er alufælge og hele sikkerhedspakken med ni airbags og masser af komfort såsom el-førersæde, aircondition, fartpilot, el-ruder, handskerum med køl, sædevarme, bagsædejustering i to trin, bakkeholder, bak-kamera med advarsel ved snævre parkeringer og meget mere. Hyundai tilbyder også sit system til automatisk parallelparkering som ekstraudstyr, samt advarsel for vejbaneskift.

Herlig motor

Hyundai benytter nyeste motorteknologi i aluminium med variabel ventilstyring. Testbilen med 1.7 liters dieselmotor og 115 hk er bilen til den professionelle, der kører meget i det daglige. Han eller hun vil måske nok mene ud fra brochuren, at 115 hk er en smule for lidt, men motoren gør det udmærket under danske forhold med det fine drejningsmoment på 260 Nm ved 1250 omdr./min.

Hvad angår brændstofforbruget målte vi 17,5 km/t i testugen, hvilket er nogenlunde acceptabelt ud fra en opgivet EU-norm på 23,3 km/l.

Hvis man har mange udlandsrejser, er versionen med 136 hk og 325 Nm ved 2000 omdr./min. nok at foretrække. Den er også 1.7 CRDi og leveres med automattransmission. Det vil ikke undre mig, hvis der begynder at køre taxaer i Hyundai i40 med den kraftigere motor.

Testbilen havde sekstrins manuelt gear, som fungerede perfekt. Den er hverken for lav- eller højgearet, men lige tilpas. Den trækker sig selv i sjette gear fra små 60 km/t og må trække en trailer op til 1500 kilogram med bremser, eller 1800 kilogram med den kraftigere 136 hk motor. Der er Stop & Go, som virker perfekt og promte springer i gang efter stop ved lyskryds eller køkørsel.

Kører smukt som sit ydre

Undervognskomforten er tip-top, som den skal være, når der må lastes næsten 500 kilogram i det pænt store bagagerum på 553 liter og 1700 liter med begge bagsæder nedfældet. Alt i alt er Hyundai i40 en af de nye biler gennem længere tid, vi har kørt, hvor opmærksomheden var størst fra andre bilister, og hvis man ikke ser Hyundaiemblemet, tror man, at i40 er en meget dyrere bil fra et af prestigemærkerne. Hyundai har i øvrigt også lanceret tilbud på gode leasingpriser.

i40 er en fin nyhed, Hyundai disker op med, som lægger afstand til mærkets rugbrøds-omdømme - samt til søsteren Kias modelpalette. i40 afløser Sonata-serien og fås i begyndelsen af 2012 også i en coupéagtig sedanversion. Og så er der jo ikke mindst fem års garanti hos Hyundai uden kilometerbegrænsning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068