23948sdkhjf

Sikkerhedsteknologi kræver fokus i autobranchen

Bilmodeller med nye og avancerede materialer og sammenføjningsteknikker kræver uddannelse af såvel værksteder som taksatorer, mener SKAD, der opfordrer bilimportørerne til øget samarbejde.
Karrosseriuddannelsen har i flere år rangeret lavere end mekanik, mener skadesopretternes forening SKAD, der nu opfordrer blandt andet landets bilimportører til et samarbejde på området.

SKAD introducerer en specifik efteruddannelse inden for nye karrosseriteknikker med blandt andet limning og nitning, og foreningen arbejder på at kunne tilbyde forsikringsselskabernes taksatorer kurser, hvor de kan lære, hvordan skader på nye karrosserityper oprettes korrekt, hvilket SKAD er i dialog med Silkeborg Tekniske Skole om.

De nye EURO 5 normer sikrer frie operatører tilgang til uddannelse via bilimportører, og her har Skandinavisk Motor Company, SMC, der står bag bilmærkerne VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche allerede givet SKAD’s medlemsvirksomheder mulighed for at besøge karrosseriskolen i Brøndby, hvilket SKAD medlemmerne kunne profitere godt af.

- Desværre må man erkende, at der er et stort efterslæb på området her i Danmark. SKAD opfordrer derfor importørerne til at samarbejde omkring uddannelse, så vi i fællesskab kan sikre landets bilister, når de kører i reparerede og oprettede biler, opfordrer Thomas Krebs, direktør i SKAD.

På profilen facebook.com/skaddk kan man finde information, videofilm og andet fra SKAD, der løbende informerer omkring udviklingen og samarbejdet på det europæiske plan.

Skadesvurdering på højt niveau

De nye skadesteknikker er allerede ved at blive en større del af sikkerhedsprincipperne i moderne biler, hvor lethed, stivhed og mindre CO2-udledning dominerer. Dette kræver nytænkning indenfor opretning, uddannelse, taksering og vurdering af skader. Derfor kræves der løbende efteruddannelse for at kunne forholde sig til skader på moderne køretøjer.

Det danske afgiftssystem har ifølge SKAD desværre en negativ virkning på at oprette gode, miljøvenlige og nyere biler på rette vis, når disse er skadet over 65 procent, da det netop er den indbyggede og dyre sikkerhedsteknologi, der ofte koster bilen livet, når den har udført sin pligt og reddet passagererne i trafiksammenstød.

- Allerede i dag er teknologien så avanceret, at det kan være svært for branchens aktører at skabe sig indsigt i, hvordan skaderne oprettes korrekt for at garantere bilistens sikkerhed. Eksempelvis skal elektronikken, med alle dens sikkerhedsfunktioner, der styres via CAN-bus, beherskes for at sikre rigtig håndtering af fejl og advarsler, samt genetablering af styresystemer, siger Thomas Krebs. Som tidligere fungerende pc-tekniker sammenligner SKAD-direktøren bilers udskiftning af komponenter med tilsvarende udskiftning på pc’er, der altid kræver indlæsning af nye drivere og tilhørende applikations software for igen at køre korrekt.

- Nyere biler er jo rene pc’er på fire hjul, tilføjer Thomas Krebs.

Magnesium og limning

Som eksempel nævner han den kommende Mercedes SL, der introduceres på North American International Motor Show i Detroit til januar. Her består karrosseriet næsten fuldstændigt af aluminium, hvilket Mercedes betegner som den første helaluminiums-base i stor serie. Sikkerhed og stivhed garanteres af højstyrke-stålrør, blandt andet i A-stolperne. Bagvæggen er af Magnesium.

Samling af de forskellige byggedele sker ved hjælp af forskellige nye belastningsrelevante samlingsmetoder, herunder metal-inertgas-svejsning (MIG), foldning og limning, samt med løbehulsskruer, clinch nitter eller gniderøresvejsning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096