23948sdkhjf

Laksko eller støvler

AT STÅ PÅ HALEN og ødelægge det fine festtøj på grund af glatte laksko til moster Gerdas runde fødselsdag kan fint sammenlignes med at køre på sommerdæk en kold vinterdag. Det er sådan set også pointen, når dækbranchen ikke er tilfreds med myndighedernes foreløbige holdning til, at de danske regler for kørsel i vinterføre ikke bør ændres fra de i dag noget fluffy retningslinjer. Som man vil kunne læse i denne uges fagblad, hvor vi har fokus på dæk og fælge i en temasektion 2, mener Rådet for Sikker Trafik, at så længe man bare sætter farten ned, så går det nok. Trafikstyrelsens konklusion på en høringsrunde med 28 tilbagemeldinger er tilsvarende, at førerens adfærd er vigtigst: Man kører hurtigere med vinterdæk, og det øger risikoen for uheld. Vi kan helt tilslutte os dækbranchens holdning om, at det er en underlig måde at anskue sagen på. Vi bør have tilsvarende regler som i vores nabolande, helst som i Sverige, hvor det under alle omstændigheder er lovpligtigt at bruge vinterdæk fra 1. december til 31. marts. Så er der ikke noget at rafle om, og man spiller ikke hasard med andres liv og lemmer, når man bevæger sig ud i vintermørket iført fire hjul, og måske bliver overrasket over hvidt drys fra oven eller hårde pytter underneden på halvvejen.

DET LYDER ALTID af brødnid, når mersælgende holdninger bliver lanceret af en branche. Men, kære politikere og embedsmænd, dæk- og autobranchen lider ikke nød og fremsætter sine holdninger med de bedste intentioner om at medvirke til at øge sikkerheden. Hvorfor tror I ellers, at dækfabrikanterne stadig bruger milliarder af kroner på at udvikle mod perfektion? Selvfølgelig for at sælge mere end konkurrenterne. Men så sandelig også fordi, det faktisk har indflydelse på ydelse og sikkerhed.

HELDIGVIS HAR ET stigende antal danskere fået øjnene op for vinterdækkenes betydning og trodser dermed af egen fri vilje myndighedernes mystiske synspunkter. Og vi kan fortælle, at biludlejnings- og leasingselskaber konsekvent skifter til vinterdæk, fordi de rent faktisk yder kunderne højere sikkerhed – og måske også fordi det giver færre skader. Det ville være fantastisk, hvis tv-forbrugerprogrammer som Kontant ville lade spion-briller og skjulte kameraer ligge, og for en gangs skyld undlade at hænge autobranchens få brodne kar ud og i stedet agere et mere retvisende forbrugerprogram og vise, hvad FDM/ADACs og dækbranchens dæktester viser: At vinterdæk slår laksko.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19