23948sdkhjf

Nu kommer kinesiske BYD til Danmark

Skal teste el-busser til København næste år, og i løbet af dette efterår kommer de første personbiler - men de bliver dyre.
Kinesiske BYD, Build Your Dreams, skal næste år teste to el-busser i København, og hvis de to busser virker, som de skal, vil de blive tilføjet flåden af busser, oplyser BYD.

Den kinesiske bilproducent har lavet en aftale med Trafikselskabet Movia omkring de nye BYD K9 el-busser. Bussen har en rækkevidde på 250 kilometer, og en tophastighed på 70 km/t. Lithium-ion batterierne kan oplades i løbet af seks timer, eller halvdelen på godt 30 minutter.

Danmark er det første eksportland, som BYD leverer de nye busser til, men der kører over 1000 af den samme K9 EV busser i storbyerne i Kina. Selskabets grundlægger og daglige leder Wang Chuanfu oplyste til Motor-magasinet i Detroit i januar 2008, at man agtede at eksportere el-og hybridbiler til Danmark året efter. Det blev udskudt flere gange på grund af stor succes på hjemmemarkedet, men nu kommer de første biler.

Umulige priser

Hvad angår personbiler oplyser adm. direktør Anders Hansen fra importøren Nic. Christiansen Holding, at den første testbil, modellen e6 som taxi-version, kommer til Danmark til september eller oktober - cirka et par år forsinket. Priserne ser dog ud til at blive så høje, at det store salg nærmest er umuliggjort. Anders Hansen har regnet på sagen.

- Mellem 330.000-350.000 kroner skal bilerne koste, uden importør eller forhandleravance. Det gør det svært i et marked som det danske, der er så fokuseret på priser, siger Anders Hansen.

Den nyeste model e6 som ren el-bil blev vist i Geneve i marts. Der tilbydes fem års fuld garanti fra kofanger til kofanger.

Nic. Christiansen har intet at gøre med de BYD busser, skal levere som test til København.

- Busser har vi ikke forstand på, men også her har jeg regnet på prisen per bil, der bliver cirka 2,4 millioner kroner. Det er en aftale helt uden om os, siger Anders Hansen.

Dertil kommer ekstra betaling for genopladningssystem og fragt, som varer to måneder. Den normale pris til slutforbrugeren er mere end 3,1 millioner kroner, plus genopladningssystem og fragt. Priser på køretøjer fra Kina er normalt lavere, men åbenbart ikke fra BYD.

Størst i lithium-batterier

BYD-chefen udtalte også til Motor-magasinet i 2008, at det er hans mål at blive den største bilproducent på kloden. Det sagde han uden at blinke.

BYD er i dag verdens største producent af lithium-ion batterier til bærbare computere og mobiltelefoner. Bildivisionen begyndte for kun otte-ni år siden og tæller i dag flere fabrikker med mange tusinde ansatte.

Producenten fremstillede 448.000 biler i 2009, og næsten dobbelt så mange året efter, da man havde fået den amerikanske multimilliardær Warren Buffet med i selskabet som invester, der købte 10 procent af aktierne.

Flere joint ventures

En kedelig sag ramte dog selskabet for et par år siden, da man var ved at opføre en ny fabrik i Kina. Myndighederne krævede den fjernet, fordi tilladelsen åbenbart var givet på grund af misforståelser eller urigtige oplysninger.

BYD har hovedkvarter i Shenzhen i Guangdon provinsen i Kina og sælger biler i andre asiatiske lande. Man er ved at undersøge muligheden for at oprette én eller to fabrikker i Rusland, og der er indgået et joint venture aftale med Daimler AG omkring udvikling og produktion af batterier. Det samme med VW Gruppen. I begge tilfælde lithium-ion batterier til fremtidens el- og hybridbiler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083