23948sdkhjf

Opråb til politikerne om vinterdæk

Brug af vinterdæk bør ikke bare være en frivillig sag, mener Dækbranchens Fællesråd og Michelin, der sammen arrangerede en temadag på FDM Sjællandsringen ved Roskilde, hvor formålet var at vise vinterdækkenes fortrin på glat vejbane.
Dækproducenten Michelin var gået sammen med Dækbranchens Fællesråd om en temadag på FDM Sjællandsringen, hvor en håndfuld inviterede motorjournalister fik at se, hvor stor forskel der er mellem vinterdæk og sommerdæk på glat vejbane.

Jan Pold fra Michelin Danmark startede med at opstille tre hypoteser, som en efterfølgende test af henholdsvis sommerdæk og vinterdæk skulle vise.

- Meningen er at vise forskellene mellem vinterdæk og sommerdæk på glat vejbane. Vores første hypotese er, at sommerdæk kan have dobbelt så lang bremselængde på glat vejbane som vinterdæk. Den anden hypotese er, at sommerdæk får betydeligt længere bremselængde efterhånden, som man øger hastigheden, og endelig vil vi vise, at sommerdæk har dårligere sidegreb ved lave hastigheder på glat vejbane.

Til formålet havde Michelin udstyret en række fuldstændig ens Ford Mondeo med henholdsvis sommerdækket Primacy HP 215/55-16 og vinterdækket Alpin A4 205/55-16. De skulle testes på FDM Sjællandsringen ved en friktion under 0,2, og Jan Pold forklarede, at det svarer til fastkørt sne.

Vinterdækket er anderledes end sommerdækket ved, at det har en blødere gummiblanding, langt flere lameller og også en anden mønsterudformning, og derfor griber det bedre fat i underlaget, når det er glat. Den efterfølgende test skulle hurtigt vise, at det ikke bare er tomme ord.

Landene omkring os

Når de to arrangører overhovedet havde taget initiativet var det naturligvis, fordi Danmark er omgivet af lande, der har en lovgivning for vinterdæk, mens det herhjemme er helt frivilligt at bruge vinterdæk.

I både Norge og Tyskland er det lovpligtigt at bruge vinterdæk i vintervejr, hvilket vil sige slud, sne, is, isslag med videre, mens det i Sverige under alle omstændigheder er lovpligtigt at bruge vinterdæk fra 1. december til 31. marts.

Herhjemme indledte Trafikstyrelsen i januar måned en høring om et eventuelt krav om vinterdæk. I høringen var der tre valgmuligheder, enten skulle der være krav om både vinterdæk og øget mønsterdybde eller også skulle der kun være krav om øget mønsterdybde. Desuden var muligheden at fortsætte med de nuværende - manglende - regler.

- Vores forslag er M+S-mærkede vinterdæk og en mønsterdybde på tre milimeter, men uden en periodeangivelse, da vi må erkende, at vi ligger i en klimazone, hvor vi har flere grønne vintere end i Norge og Sverige.

- Den 7. februar udløb fristen for høringssvar, og langt om længe kom der svar den 26. august. Af 67 hørte organisationer havde 28 bemærkninger til udkastet, bemærkede Volker Nitz, direktør for Dækbranchens Fællesråd.

Nok at sætte farten ned

I denne situation valgte Trafikstyrelsen at henholde sig til den enighed, der er blandt uvildige videninstitutioner om, at man bør fortsætte med uændrede regler.

- Rådet for Sikker Trafik mener, at så længe man bare sætter farten ned, går det nok, og Trafikstyrelsens konklusion er, at førerens adfærd er vigtigst. Man kører hurtigere med vinterdæk, og det øger risikoen for uheld, sagde Volker Nitz, der ikke uventet mente, at det var en meget underlig måde at anskue problemet på.

Det afholder dog ikke flertallet af de danske bilister fra frivilligt at skifte til vinterdæk.

Dækimportørforeningen foretager to gange om året optællinger på offentlige parkeringspladser, og her viste det sig i januar i år, at 81 procent kørte med vinterdæk, og det er et fremskridt i forhold til januar 2010, hvor kun 68 procent havde påmonteret vinterdæk.

Dobbelt så lang bremselængde

At Michelin havde ret i sine hypoteser blev hurtigt tydeligt i dæktesten. På den glatte vejbane var der næsten dobbelt så lang bremselængde med sommerdæk på bilen. Ved 40 km/t svarede forskellen i bremselængde til fire billængder, hvor bilerne med sommerdæk havde en bremselængde på i gennemsnit 30 meter, havde bilerne med vinterdæk en bremselængde på kun 17.

En afsluttende test mellem to biler, den ene med vinterdæk og den anden med sommerdæk, der begge kørte med 70 km/t og bremsede ned samtidig, viste, at bilen med vinterdæk havde en bremselængde på 62 meter, mens bilen med sommerdæk skulle bruge hele 130 meter til at få standset bilen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078