Stolt af Hankook som premium brand
Nordisk Dæk Import inviterede et dusin leasingtopfolk til Ungarn for at se det koreanske dækmærkes velfungerende første fabrik i Europa.
Hankook beskæftiger 15.000 ansatte, heraf 2000 på fabrikken i Ungarn, hvor det manuelle arbejde stadig udgør en stor, synlig del. 34.000 dæk produceres dagligt efter kundernes behov, men det er ikke nok. Hankook producerer totalt 87 millioner dæk i år og vil op på 105 millioner i 2015. Dermed vil mærket op ad stigen fra en syvendeplads i verden og erstatte Pirelli efter Bridgestone på førstepladsen og derefter Michelin, Goodyear og Continental. Det kræver øget produktionskapacitet, da fabrikkerne allerede kører i treholdsskift. Samt ikke mindst stor markedsføring med sponsorater inden for fodbold, motor- og vintersport. To nye fabrikker er på vej i Kina og Indonesien.
Fabrikken i Ungarn betyder, at leveringstiden er sat ned fra 45 til fem dage til alle europæiske markeder.
Høj kvalitet
Overalt i fabrikken er opsat overbevisende tavler med produktionsdata som led i den certificerede kvalitetsstyring en nødvendighed som OE-leverandør og opadstormende mærke, der som eneste dækproducent kunne fremvise overskud i kriseåret 2009. Fem procent af overskuddet går til udvikling af nye dæk i Hankooks tekniske center i tyske Hannover, der beskæftiger en del af de 800 personer i Hankooks R&D-udviklingssektion. Blandt de cirka 20 samarbejdende bilmærker har BMW eksempelvis efterspurgt dæk med 22 procent mindre rullemodstand i 2015.
Tæt dialog om pris
- Vores prisstrategi er at ligge 15-20 procent under eksempelvis Michelin, selv om vi efterhånden bliver betragtet som nyt premium brand. Dæk er svære at prissætte, da det afhænger af de enkelte markeder, hvor vi har tæt dialog med vores distributører, sagde Yang Hun Kim, chef for fem nordiske lande og til dagligt baseret på Hankooks nordiske hovedkontor i Stockholm.
Fra Nordisk Dæk Import deltog salgsdirektør Steen Kikkenborg på turen. I en præsentation af NDI overfor gruppen sagde han, at NDI er stolte over at repræsentere Hankook som et særdeles ambitiøst dækmærke på vej frem.
- Vi udbreder meget gerne kendskabet til Hankook, især da de øvrige topmærker ikke altid har kapacitet til at imødekomme deres leveringsaftaler, selv om de ved, at I som kunder dermed bevæger jer ud blandt de opkommende mærkers lige så fine dæk og dermed får smag for gode, nye produkter. Vi har mange andre vinterdæk og kan stå inde for alle. Blandt andet fordi vi har lavet egne dæktest, sagde Steen Kikkenborg til de gæstende dækkøbere.