23948sdkhjf

Stor forskel på de kasserede dæk på Færøerne

Selvom Færøerne er en del af rigsfællesskabet, har de helt andre regler for de udtjente dæk end i Danmark. Her betaler branchen, mens de private slipper.
På Færøerne er det kommunen, som står for bortskaffelse af de udtjente biler og dermed også de dæk, der har siddet på bilerne. Alt foregår centralt i Torshavn, og det er da også kommunen af samme navn, som driver værket, Torshavn Kommunale Forbrændingsanstalt. Bárður Michelsen, som er leder af affaldssorteringen, fortæller, at man får dæk ind fra alle dele af ø-riget, og når det handler om hele biler til skrot, skrues hjulene af, og dækkene tages af fælgene ved modtagelsen på Torshavn Kommunale Forbrændingsanstalt. I øjeblikket drejer det sig om 750-800 biler årligt, mod 1500-1600 før krisen indtrådte. De løse udtjente dæk kommer fra værksteder, dækfirmaer og endelig kommer en stor del fra private. Men uanset hvor dækkene er kommet fra, fortæller Bárður Michelsen, at de ender på et chartret skib med kurs mod Danmark, hvor de for de flestes vedkommende ender hos Gendan A/S i Viborg.

Utilfredshed med ordningen

Fríðrikur Bláhamar driver dækcentret First Stop Atlantic, som er beliggende i Torshavn, og han er ikke tilfreds med, at han stilles ringere end de private.

Som det er nu, kan private aflevere de udtjente dæk, som han afmonterer til forbrændingsanstalten til en pris af nul kroner, mens han skal betale 80 kroner per dæk for den samme ydelse. Og selvom han skal betale for at komme af med de brugte dæk, lægger han ikke en ekstra pris på dækket i bortsskaffelsesafgift.

- Det er ganske enkelt hul i hovedet, at os professionelle i dækbranchen skal betale for at aflevere dæk, når andre ikke skal. Når vi har en kunde inde, som skal have skiftet dæk, spørger vi om vi skal bortskaffe de gamle dæk. Dem, som ikke ved, at det koster 80 kroner for os at bortskaffe et dæk, betakker sig i reglen, og får dækkene ind i bagagerummet, så de selv kan køre dem til forbrændingsanstalten og aflevere dem uden beregning, siger Fríðrikur Bláhamar.

Ingen forklaring på forskellen

I et forsøg på at åbne politikernes øjne har Fríðrikur Bláhamar talt med ledende medarbejdere på Torshavn Kommunale Forbrændingsanstalt. Han har skrevet til borgmesteren og den færøske minister, som det sorterer under, og har udbedt sig en forklaring på, hvorfor han skal betale, mens de private slipper. Han har i samme henvendelse også spurgt om, hvorfor det skal være så dyrt.

- Vi i branchen har i fællesskab forsøgt at skubbe på for at få en løsning, men mine henvendelser har ikke båret frugt, for når man spørger, er det lidt som at smide vand på en gås. Svaret fra regeringsmagten har været den, at det jo koster at sende brugte dæk til Danmark. Men så er det jo bare, at jeg ikke forstår, hvorfor det skal være ganske gratis for nogen og koste så meget for os i dækbranchen. Ja, det spørgsmål savner jeg stadig svar på.

Gratis for private

Private borgere kan aflevere deres gamle dæk gratis på genbrugspladsen. Erhvervsdrivende skal betale 560 kroner + moms per kubikmeter dæk, og det svarer i runde tal til omkring 80 kroner for et dæk.

Antallet af indleverede dæk gøres ikke op i absolutte tal men i tons dæk, og som det kan ses i skemaet fra Torshavn Kommunale Forbrændingsanstalt, er det trods alt store mængder dæk det drejer sig om. Et gennemsnitligt dæk vejer omkring 12 kilogram, og med 413.000 kilogram dæk er det lig med knap 35.000 dæk i 2010.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087