Fremtidens Bilinfo på vej
Bilinfo bliver webbaseret. Det giver større frihed og sikrer en langt bedre stabilitet for bilforhandlerne. Leverandøren er i gang med en tocifret millioninvestering i fremtiden.
Den store investering har arbejdstitlen Dealerhub "hub" for "nav" eller samlingspunkt der i højere grad end hidtil skal smiddiggøre og effektivisere bilsælgerens arbejde ved at samle Bilinfos forskellige produkter i ét system.
- Vi laver en intuitiv og let anvendelig ny platform, som giver bilsælgerne helt nye muligheder, siger tovholder og direktør Søren Braad Steen fra Bilinfo.
Bilinfos platform fra 1989 er blevet udbygget løbende, men er nået til punkt, hvor der er brug for en ny generation. I dag er Bilinfo afhængig af programmet Citrix, og det begrænser mulighederne for at udvikle Bilinfo, ligesom Søren Braad Steen gerne vil have et helt nyt fokus, nemlig at udvikle Bilinfos mange funktioner i stedet for hele tiden at skulle vedligeholde den forældede platform.
eBay Motors omfatter blandt andet også Engrosfax, Bilbasen Auktion og et jobsite, hvor forhandlerne i dag må gå ud af et program for at skifte til et andet. Især køb af biler efter kundeønsker er i dag ikke så godt integreret, men alt bliver fremover integreret og langt nemmere anvendeligt, lover Søren Braad Steen.
- Det er en stor mundfuld, og vi får ikke bygget "rumraketten" fra dag ét, men vi skal frem til et system, hvor bilsælgeren nemt manøvrerer rundt, så han i en salgssituation kan holde god kundekontakt og eventuelt lade kunden se med på skærmen for at skabe troværdighed, siger Søren Braad Steen.
Ikke højere pris
Et antal pilot-kunder blandt bilforhandlere bliver udvalgt til at teste systemet af i fokusgrupper, og i slutningen af 2012 vil det nye Bilinfo brede sig ud. Årsagen til udmeldingen nu er, at Bilinfo gerne vil signalere udvikling.
- Vi ser jo konkurrence komme fra Auto-IT, som vi tager seriøst, uden af være skræmte. Vi har mange strenge at spille på og stor erfaring, men læner os ikke tilbage, siger Søren Braad Steen.
Blandt andet forestiller han sig, at kundedata-programmet CRM Light bliver naturligt integreret, for her kan bilforhandlerne i et presset marked hente store fordele. Men det skal være let at bruge.
Prismæssigt forventer Bilinfo ikke at ændre fra det nuværende niveau, idet der stadig vil være en gratis basisdel med primært adgang for bilannoncering. Men platformen giver mulighed for tilvalg og dermed graduering af betaling alt efter behov op til det nuværende Pro-abonnement.
- Vi har allerede fået mange positive tilbagemeldinger, og jeg tror, branchen vil tage godt imod systemskiftet. Der mangler i dag noget mellem den gratis basisdel og Pro-delen måske for de bilforhandlere der kun har behov for også at udskrive slutsedler til en minimal pris, siger Søren Braad Steen.
Skal skabe værdi
Den nye webplatform kan bruges uanset, om man kører Windows på sin pc eller en Mac-computer, bare der er internetadgang. Dermed vil bilsælgere i højere grad kunne arbejde hjemmefra om nødvendigt.
Med i udviklingsarbejdet er også erfaringer fra koncernens Autoact i Tyskland, der i dag er største tyske værktøj med cirka 5000 forhandlere tilknyttet.
- Bilforhandlerne er super skarpe selv, men vi vil gerne kunne agere proaktivt og kunne råde forhandlere til at agere ud fra statistik og indikatorer omkring bilkøbernes netbesøg, inden forhandleren måske må skære 30.000 kroner af en salgsbil. Det er rart at have et væld af salgsstatistik, hvis man som Peugeot-forhandler skal byde på en Toyota Avensis byttebil.Vi vil ganske enkelt i tættere dialog med forhandlerne og være en tættere sparingspartner, siger Søren Braad Steen.
Det nye system skal give brugerne endnu mere værdi i kraft af at udvide muligheder for analyse og statistik på en platform, der er gearet til nye tiltag. Et problem i dag er for eksempel, at Forhandlerstatistik er åben i Autoupdate, men ikke i Bilinfo.
Mere manpower
Til at udvikle den nye platform er udset otte-ti medarbejdere, der skal programmere fundamentet. Herefter skal de nuværende ti Bilinfo-udviklere, med deres meget specifikke Bilinfo-viden, flyttes over til den nye platform.
Bilinfo bruger helt egne folk i stedet for at hyre ind ad hoc, da den såkaldte domæneviden er vigtig at holde i huset.
Samtidig med udviklingen af den nye platform skal det nuværende Bilinfo-team udvikle det nuværende Bilinfo, som vi tidligere har beskrevet detaljeret her i Motor-magasinet. Til december i år kommer således et modul med afgiftsberegning ved import/eksport af biler, og i begyndelsen af 2012 et modul til dokument-udveksling med Skat.
Det er disse kloge it-hoveder, der også netop har udviklet en smartphone app, hvor man med fotografering af nummerpladen kan få et væld af info fra Bilinfo Pro. Også dette tiltag har fået god modtagelse af bilforhandlerne, der gerne ser flere mobile funktioner.