Fælles EU-alarmsystem fremlagt
Nogle bilmærker har allerede gennem nogle år tilbudt egne alarmsystemer i tilfælde af ulykker, men udbredelsen er efter Kommissionens opfattelse endnu så ringe, at den nu vil lancere en fælleseuropæisk model.
Via satellit giver systemet automatisk en nøjagtig stedangivelser i tilfælde af en bilulykke, og dermed øges muligheden for, at redningskøretøjerne kan komme frem til ulykkesstederne hurtigst muligt, uanset hvor i Europa ulykken finder sted.
Kommissionen estimerer, at et sådant fælles EU-alarmsystem vil kunne redde op mod 2500 liv årligt, og desuden begrænse omfanget af kvæstelser.
Implementeringen af det nye system kræver dog, at myndighederne i alle EU-lande får opgraderet deres beredskabssystemer til at kunne modtage eCalls.
Tidligere transportminister Lars Barfoed (C) underskrev i slutningen af 2010 et såkaldt Memorandum of Understanding, som forpligtede EU-landene til at indføre eCall.
- Systemet har navnlig en fordel, hvis føreren er forulykket et sted, hvor det vil tage lang tid, før nogen kommer forbi og tilkalder hjælp. Desuden er mange mennesker fortumlede og ved ikke præcist, hvor de befinder sig, når de har været ude for en ulykke, og så kan det koste kostbar tid at finde frem til ulykkesstedet, sagde Lars Barfoed op til den danske tilslutning.