23948sdkhjf

Frygter bilerne fra Sydkorea

De tre bilmærker Kia, Hyundai og Chevrolet fra Sydkorea tager markedsandele og stiger konstant i Europa og herhjemme.
Flere europæiske topchefer i bilindustrien er nervøse for den fremgang, Hyundai, Kia og Chevrolet (tidligere Daewoo, red.) har i Europa. De tre mærker var tidligere kendt for lavere priser og et ikke særligt godt omdømme, men det har til dels ændret sig i de senere år. Priserne er ikke længere discount, måske bortset fra Chevrolet med de mindste og billigste versioner, men er fortsat lavere end hos konkurrenterne. Og kvaliteten er efterhånden god – rigtig god.

Den nye handelsaftale mellem Sydkorea og Europa er også en fordel for de tre mærker, da 10 procent tolden nu er historie.

Det har hidtil knebet med det sikkerhedsmæssige udstyr, men det er også på plads i dag. Samtidig er de tre mærkers modeller frisket op med et design og en komfort og udstyr, som i dag ikke lader meget tilbage på ønskesedlen. Et typisk eksempel er den nye Hyundai i40, der nu går til angreb om de vigtige flådeejerkunder, samt den nye i30 på størrelse med VW Golf, der lanceres straks i det nye år, og sikkert til priser, der bliver pænt konkurrencedygtige.

Kia lancerer en smart GT sportsvogn, måske næste år med baghjulstræk og en kraftig motor, plus flere nyheder såsom den ændrede Rio-serie og lille Picanto-serie, der er blevet en stor succes.

Chevrolet har succes med især den pæne Cruze, samt den lille Spark til kun godt 87.000 kroner.

Fem procent op i Danmark

For nogle år siden var det måske ikke så smart at køre Hyundai, Kia eller Chevrolet, men det er historie. Det vidner høje salgstal om samt blandt andet syv års garanti fra Kia og fem år hos Hyundai.

Forleden oplyste Børsen, at de tre mærkers andel i 2009 herhjemme lå på 10 procent, men i årets første otte måneder i år på 15 procent. Samtidig er japanerne faldet fra 25 til 19 procent.

Men det er ikke kun japanerne, der ryster en smule i bukserne over de sydkoreanske bilers fremmarch. ACEA, sammenslutningen af bilimportører i Europa, har udsendt en liste, som giver de andre bilmærkers topchefer noget at tænke over. I Tyskland har Hyundai og Kia opnået lige så stort salg, som Fiat, Citroën og Peugeot tilsammen trods meget længere tid på banen for de sydeuropæiske bilmærker. Og lægger man Hyundai og Kia sammen, er det i år blevet Asiens største mærke i Europa.

Vil øge 12,4 procent

Forleden meddelte Hyundai og Kia, at de forventer at sælge 12,4 procent flere biler i år. Hyundai 405.000 i Europa, og Kia små 300.000 enheder. Kia har netop besluttet at indføre et tredje skift på fabrikken i Slovakiet for at klare den stigende efterspørgsel, og ansætter yderligere 1000 medarbejdere. Listen fra ACEA over salget i årets første otte måneder af de asiatiske mærker ser således ud:

• Kia, 157.747 biler (+ 18,0 procent)

• Nissan, 273.520 biler (+ 14,3 Procent)

• Hyundai, 228.760 biler (+ 8,3 procent)

• Suzuki, 101.547 biler (- 9,5 procent)

• Toyota, 302.519 biler (- 10,3 procent)

• Honda, 85.139 biler (- 22,9 procent)

• Mazda, 82.585 biler (- 24,5 procent)

• Mitsubishi, 65.750 biler (- 26,6 procent)
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094