VW vil generobre med Direct Express
Nyt værkstedskoncept til ejere af lidt ældre VW person- og varebiler er åbnet som pilotprojekt i Odense.
Med Direct Express tilbyder VW en attraktiv og hurtig reparationsservice uden ventetid under salgsparolen "Original service til faste lave priser".
Konceptet, der også er indført som enkeltstående pilotprojekter på 25 værksteder i Tyskland, Sverige og Grækenland, omfatter konkurrencedygtige slidreparationer som for eksempel olieskift, bremser, støddæmpere eller udstødning, og der benyttes i høj grad den nye linje af Volkswagen Økonomi reservedele, som er udviklet specielt til biler over fem år. Fordelen for kunden er ifølge VW et hurtigt, prisbilligt alternativ i den velkendte Volkswagen kvalitet. Direct Express skal således placere sig markedsmæssigt mellem de eksisterende VW Servicepartner værksteder og værksteder fra eksempelvis Mekonomen, idet de frie værksteder hidtil har kunnet operere med 10 procent lavere reservedelspriser og op til 40 procent lavere timepriser.
Stort potentiale
Det var på denne baggrund, at den danske VW-importør, Skandinavisk Motor Co., og SMC-Biler i Odense indviede det fælles Direct Express-værksted for Volkswagen Erhvervsbiler og Volkswagen Personbiler.
- Volkswagen har den største bilbestand blandt alle bilmærker i Danmark, og blandt de lidt ældre biler over fem år er der et stort potentiale. Derfor er Direct Express, især i Danmark, et velegnet instrument til at tilbageerobre ejere af ældre Volkswagen biler, siger Mogens Christiansen, som er Eftermarkedschef for Volkswagen i Danmark.
Han fortæller, at implementeringen fra det første møde hos SMC-Biler Odense til den festlige åbning kun har taget godt et halvt års tid, og det er en ny rekord i VW-regi.
Støtte fra Tyskland
Pilotprojekterne begyndte i 2009 i Tyskland og i 2010 i Europa og skal i løbet af 2012 være indført på 15 markeder i primært Nordeuropa og Rusland, samt forberedt til øvrige fire markeder, herunder USA. Det integrerede pilotprojektet hos SMC-biler i Odense bliver hos VW betragtet som fyrtårn for forhandlere verden over.
Volkswagen støtter de deltagende lande og forhandlere med en ny realiseringsproces. Både markedet og forhandleren ledsages på professionel vis af en manager fra VW i Tyskland gennem hele implementeringsfasen.
Den samlede pakke omfatter, ud over støtte på stedet, også en gennemprøvet procesmodel til implementeringen og et detaljeret Direct Express-koncept, som uden problemer kan tilpasses til nationale og lokale behov.
- Det betyder, at vi allerede 10 måneder efter den første kontakt med markederne kan indvie de første Direct Express-værksteder, understreger Philipp Benzler fra Volkswagen AG hovedkvarteret i Tyskland.