23948sdkhjf

SKAD påpeger problemstillinger omkring syn

Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark, SKAD, retter kritik mod mangel på klare regler.
Motor-magasinets artikel om Landsrettens domsafsigelse om syn af ombyggede køretøjer har givet reaktioner fra flere sider. En af dem er kommet fra SKAD, hvor direktør Thomas Krebs dels retter en kritik af synshallernes håndtering af syn af køretøjer med konstruktive ændringer, dels retter han kritikken mod lovgiverne, som ikke har givet klare retningslinjer for disse køretøjer.

- Noget af fejlen kan findes ude i synshallerne hos de enkelte synsfolk, der ikke har erfaring eller den fornødne viden om, hvordan de skal håndtere disse sager med konstruktive ændringer. Tager vi eksemplet med et importeret køretøj fra eksempelvis Tyskland, fremgår det tydeligt af registreringsattesten, det såkaldte Fahrzeugbrief, hvilke konstruktive ændringer, der måtte være foretaget på køretøjet. Her har vi oplevet, at man enten helt har set bort fra det, der står i attesten, eller så har tyskkundskaberne ikke slået til, og derfor er køretøjet blevet synet som værende originalt og uden ændringer på trods af, der tydeligt er gjort opmærksom på, at der rent faktisk er foretaget konstruktive ændringer. Kommer den person senere ud for at blive holdt an i en razzia med politi og Skats indsatsgruppe, falder hammeren meget hårdt. Køretøjet kan være ombygget så meget, at det efter Skats mening har mistet sin skattemæssige identitet. Det betyder, at der så skal betales fornyet afgift, da der nu er tale om et nyt køretøj i skattemæssig henseende. Der skal betales ny afgift, og i kraft af at køretøjet uretmæssigt er taget i brug, vanker der også en bøde. Men det stopper ikke her for den afgift, der blev betalt oprindeligt, beholder man, siger Thomas Krebs.

Grelle eksempler

SKAD har set flere eksempler på at nogen er kommet til at betale helt op til 250.000 kroner i sager af denne type. Muligheden for at føre sag, hvor den skadelidte beviseligt har handlet i god tro og ikke har været ude på at snyde Skat, er svær at få til at holde i retten. Ifølge Thomas Krebs burde det aldrig være kommet så vidt, for ifølge ham begynder lavinen at rulle i synshallen, hvor der ses bort fra de konstruktive ændringer, og køretøjet derfor synes som værende originalt og uden ændringer.

- I synshallerne kan der være tendens til at vælge den lette løsning, for når det er et køretøj uden konstruktive ændringer, skal der ikke ses en masse papirer igennem og tages stilling til en masse. Vi skal jo huske på, at der i bedste fald er 15 minutter til syn af et køretøj. Syn er jo privat i dag, og virksomhederne er der jo for at tjene penge og sørge for, at kunderne får en god behandling. Når et sådant køretøj er godkendt, sendes sorteper videre i systemet. Bliver køretøjet stoppet i en razzia, kan hammeren falde særdeles hårdt. Vi har set eksempler på at lange forgafler, brede baghjul, ikke originale motorer er blevet godkendt som værende originale, selvom enhver kan se, at der er tale om en konstruktiv ændring. Men vi har også set eksempler fra den tunge side, hvor lastbiler godkendes med trækforbindelser, opbygninger og andet tilbehør, der ikke lever op til D-værdier eller andre krav fra lastvognsfabrikanterne. Dette har forleden krævet det første menneskeliv, hvor en anhænger rev sig løs og dræbte en bagvedkørende bilist, understreger Thomas Krebs.

Det hele starter ved synet

Er et konstruktivt ændret køretøj først synet som værende uden konstruktive ændringer, kan det været en sikker opskrift på store problemer. Når det fremgår, at der ikke er foretaget konstruktive ændringer af registreringsattesten eller det ikke er bogført i CRM-registeret, og køretøjet ender i en razzia, holder den ikke, selvom køretøjet er synet og godkendt.

- Selvom synshallen har godkendt køretøjet, ender den økonomiske smerte hos den, som er ejer af køretøjet. Men vedkommende har formentlig købt køretøjet i god tro og mener sig frikendt i kraft af, at køretøjet har fået det blå stempel i synshallen. Men sådan forholder det sig ikke. Allerede ved synet, burde synsmanden have gjort opmærksom på, at køretøjet var ændret konstruktivt og nævne, hvilke store økonomiske konsekvenser det kunne ende med for ejeren af køretøjet. Men hyppigheden af denne rådgivning er desværre sjælden, og i stedet synes og godkendes køretøjet som originalt og standard. Omvendt findes der ikke klare regler for, hvad en konstruktiv ændring er, hvilket kræver fortolkninger af den bestående lovtekst i synsreglementet. Dermed har synspersonalet det ikke nemt. Hos Skat findes der ikke den fornødne information og dokumentation, der kan beskrive omfanget af ombygninger eller den registrerede tilstand af et køretøj. Tager vi eksempelvis Hot rod bilerne, har jeg fået beretninger om ofte massive konstruktive ombygninger, der er foretaget, som ikke er registreret. SKAD har det sidste år presset på for at få klare retningslinjer, og man har også lyttet til os og nikket genkendende til sagens natur, og vi har forventning om en fortsat positiv dialog, afslutter Thomas Krebs.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062