23948sdkhjf

Lyset for enden kan være et modkørende tog

Der var gode råd og mange fakta, da Bilbranchen holdt medlemsmøde om fremtiden efter krisen.
- Vil I være stærke købmænd eller blot uddelere i en butik, hvor I ikke selv bestemmer identiteten?, spurgte trendforsker Bruno Christensen fra Retail Institute de 40 fremmødte bilforhandlere, da Bilbranchen forleden afholdt regionalt medlemsmøde i Bilernes Hus i Silkeborg. Overskriften var “efter krisen – hvordan forbereder vi os på fremtiden?". Flere af indlægsholderne fokuserede på samarbejdet med bankerne, og også Bruno Christensen konstaterede, at banker i dag ser mere på muligheder i markedet end på bundlinje som tidligere.

- I skal tænke anderledes og udvikle simple men effektive koncepter, som for eksempel Apple, med målet at optimere salgsværdien af jeres virksomheder. Husk, at lyset for enden af tunnelen kan være et modkørende tog. I er presset på omkostninger og priser, så lav en god vækstplan for eksempelvis flere bilmærker i forretningen, flere salgssteder, nye markeder, øget markedsføring og brug af sociale medier, lød opfordringen.

Mystisk højt bilsalg

Seniorøkonom Niels Rønholt, Jyske Bank, konstaterede med en stribe faldende kurver, at landet har lav vækst. Der mangler forbrug, og de seneste to kvartaler med negativt BNP er lig med recession.

- Det lugter af, at eksporten går i stå, så det er lidt mystisk, at bilsalget stadig stiger. Forbered jer på, at kurven snart knækker. Forbrugertilliden er lunken, boligmarkedet presset med faldende huspriser, og oliepriserne er høje, lød økonomens status på rigets tilstand – hvor blå blok efter hans mening ligger lunest i svinget op til et folketingsvalg.

Lækker overfor banken

Bilbranchen-direktør René Tønder Nielsen har talt med en stribe bankers kredit-direktører og kunne fortælle, at bankerne ikke er bange for autobranchen, der generelt bliver anset for at være dygtig til drift med nemt omsættelige aktiver. 50 procent af Bilbranchens medlemmer har fået nej til banklån, mest på grund af bankens egne forhold.

- Vi er en af de brancher, der er mest afhængige af fremmed kapital, så I skal opnå den bedst mulige finansiering af jeres virksomheder – der i øvrigt kun har 0,7 procent i gennemsnitlig overskudsgrad, selv om I er blevet bedre til at styre balancen og til at omsætte lagre. 2013 blinker forude med nye EU-regler for kontrakter, lød det fra branche-direktøren, der omtalte en række forhold, som er vigtige i samarbejdet med bankerne:

• God balance: Ryd op i ikke-kerne aktiviteter

• Brugtvognslagre: Formuler strategi og politik med rapportering til banken

• Ejendomme: Før over i separat selskab

• Soliditet: Krav er minimum 20 procent for kendt bankkunde

• Finansiering: Optag lån i danske kroner og undgå spekulation

• Bestyrelse: Skal være professionel og uafhængig for at kunne stille grimme spørgsmål

• Åbenhed: hold banken underrettet

• Kontrakter: Opsigelsesvarsler vil i stigende grad blive set an af banken

Analysér værdikæden

Hertil skal bilforhandlere vurdere, hvor de kan trække mere ud af værdikæden omkring en bil, da nyvognssalg og service ikke længere er nok.

Især under trusler fra alternative distributionskanaler, hvor bilforhandleren risikerer at blive underleverandør med for høje omkostninger.

Et lyspunkt er dog, at en del kunder er på vej tilbage til de autoriserede nybilforhandlere på grund af prisgaranti, bedre markedsføring, sms-service og andre værktøjer til at fastholde kundeloyalitet.

Virksomhederne har problemer med at tiltrække og fastholde god arbejdskraft.

Manglende karrieremuligheder giver stor udskiftning, så jobrotation med andre forhandlere i byen kan være en løsning – når ærkerivaler som BMW og Mercedes kan samarbejde, bør bilforhandlerne også kunne på tværs af mærker, var beskeden.

Tjekliste om demobiler

Chefjurist Nils Suhr Andersen kunne konstatere, at Skat ikke har hjemmel til at fastsætte regler for demobiler, hvilket kræver ny lovgivning.

En tjekliste er på vej som nyhedsbrev fra Skat (se også bilbranchens hjemmeside bil.di.dk). To måneders kørsel eller 2000 kilometer er en tommefingerregel for krav til demobiler. Et råd er at have nedskrevet en virksomhedspolitik om ekstraudstyr og byttepriser i slutsedler, herunder avance. Og lad være med at spekulere i at overføre høje avancer på ekstraudstyr, lød rådet.

Mavemuskler og goodwill

Advokat Merete Andersen, Delacour Dania, talte om forholdsmæssig registreringsafgift og fleksleasing, herunder problemer med ikke at have storkundestatus, så aftaler må have individuel godkendelse fra Skat. Fra samme firma med mangeårigt speciale i autoforhold kunne advokat C.E. Skovgaard konstatere, at autobranchen har haft meget få generationsskifter og tvangssalg.

- I er stabile i bankernes øjne, men jeres popularitet forsvinder, hvis I ikke tjener penge. De store forhandlere og dem med mange "mavemuskler" vil fortsat købe op, mens dem der burde sælge har haft nok at gøre med at holde på rattet i driften af virksomheden. Husk, at goodwill næsten aldrig giver penge ved salg af en autoforretning i dag, sagde C.E. Skovgaard.

Bilbranchen har ved en medlemsundersøgelse fundet, at 37 procent af medlemsvirksomhederne regner med et generationsskifte inden for fem år, og 25-30 procent de næste 10 år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073