23948sdkhjf

Ikke noget hokus pokus i kofanger-svejsning

Hugo Andersen, Amager Autolakering, var blandt de første, der tilbød reparation af kofangere.
Apparatet syner ikke af meget, og der er da også faldet en del støv på det, siden det sidst har været i brug, det avancerede varmeapparat, som kan udbedre skader på mange kofangere, som ellers ville blive skiftet ud.

- Det kan i de fleste tilfælde betale sig at køre til værkstedet og få en pris i stedet for at køre direkte til forsikringsselskabet.

Prisen for en reparation ligger ofte under danske bilisters selvrisiko, fortæller Hugo Andersen, direktør i Amager Autolakering.

Flækkede, revnede, ridsede eller bulede kofangere kan i langt de fleste tilfælde nu repareres.

Samtidig viser erfaringen ifølge Hugo Andersen, at en repareret kofanger holder lige så godt, som en ny.

- Sikkerheden er intakt ved reparationer. En kofanger er ikke en del af bilens sikkerhedsudstyr. Sikkerheden ligger i vangerne bagved.

- Vores erfaring er endda, at hvis en repareret kofanger udsættes for en påkørsel, er det ikke nødvendigvis det reparerede område, der flækker, siger Hugo Andersen men tilføjer, at nogle kofangere dog kan være så beskadigede, at de ikke kan repareres.

Det er specielle rensemidler, Amager Autolakering bruger til at rense "sårene" med. Herefter spartles og limes efter nøje forskrifter med en specielt udviklet to-komponentlim, og så kan autolakereren lakere kofangeren i samme farve som oprindelig.

Hugo Andersen medgiver, at værkstedernes timepriser er løbet forbi priserne på nye såkaldt uoriginale kofangere. Men de uoriginale skal jo også monteres, og der skal ikke meget ekstraarbejde til, før man igen burde have overvejet en reparation, mener Hugo Andersen.

Fra presenningssvejsning

Hugo Andersen, 78 år, er i tale og gerning en aktiv person, ikke mindst som en initiativrig erhvervsmand på Amager, hvor han de seneste 15 år har været og er en markant formand for Amager Erhvervsråd, som han har været engageret i siden stiftelsen i 1984.

Desuden er han en aktiv deltager i mange projekter - udvalg - foreninger og andre fora, hvor han specielt har betonet det private erhvervslivs betydning, som det bærende grundlag for vort velfærdssamfund.

Hugo Andersen startede sit første autoværksted på Krimsvej i 1956 og siden 1969 har han drevet Tårnby Karosserifabrik og Amager Autolakering på Bjørnbaksvej.

Han har handlet ejendomme og haft aktiviteter i ind- og udland, og i 1967 købte han Tillings Karosserifabrik og Autolakereri, som lå i Sundby, og etablerede i 1972 i Frankrigsgade en presenningfabrik, hvor man fremstillede højfrekvens- og varmesvejsede presenninger i nylon og PVC.

At være den første

Det var netop her, Hugo Andersen fik ideen til at prøve, om ikke også de nye kofangere i plastmaterialer kunne repareres ved at varmesvejse og/eller lime dem, og det viste sig, at det kunne man, så de blev lige så stærke som nye.

Det kan være, at der skal tilføres ekstra materiale på samme måde, som en svejsetråd lægger materiale til en svejsning i metal, men på kofangere lægger man så materialet indvendigt, for at undgå mest mulig efterbehandling på overfladen.

- Men jeg mener ikke, at der er noget hokus-pokus i den teknik, men der er noget arbejde i det, så man skal vurdere, om det kan betale sig.

- Uanset, hvad jeg har lavet og sat i gang, har det drejet sig om at komme i gang med det som den første. I dag kan de fleste reparere kofangere, men vi kunne det først.

- Jeg mener, det er over 30 år siden, jeg underviste i svejsning i plastmaterialer hos Teknologisk i Roskilde, siger Hugo Andersen.

Billigere

Får man en skade på eksempelvis kofangeren, bør man undersøge sin selvrisiko, samt hvordan ens police er skruet sammen. Plastreparationer kan udføres for relativt få penge, så derfor er det ikke altid en fordel at involvere forsikringsselskabet.

Samtidig er der også en miljøgevinst at hente i forhold til udskiftning.

Forsikringsselskaberne har selvfølgelig også fået øjnene op for teknologi, fordi en reparation ligger prismæssigt markant under, hvad det koster at få udskiftet en skadet kofanger med en original model – hvis den overhovedet kan fås.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07