23948sdkhjf

Toyota tester brændselscelle i Berlin

Toyota vandt tidligere i år klassen for prototyper under afvikling af Michelin Challenge Bibendum med SUV-modellen Highlander, der sælges i USA, og nu tester man videre i Berlin.

Toyota Highlander er 4,8 meter lang med brændselscelle teknologien i nyeste generation - den femte i rækken fra Toyota. Den skal være 25 procent mere effektiv end forgængeren.

Prototypen kører med en 122 hk el-motor. Tysk presse, der har kørt modellen, mener, der en rækkevidde på op til 550 kilometer, før tanken skal fyldes op med brint, hvilket varer cirka tre minutter. På den tankstation, Toyota benyttede i Berlin, kostede det 70,5 kroner per kilogram, og der er plads til seks kilogram i tanken. Det giver en kilometerpris på cirka 80 øre per kilometer – mod cirka 40 øre i en af dagens dieselhybridbiler, der kører 25 kilometer literen. Toyota forventer dog en 10-15 kroner lavere brintpris i fremtiden.

Brint kan fremstilles på flere måder, både ud fra affaldsprodukter fra den kemiske industri eller biogas – ultimativt ved elektrolyse af vindmøllestrøm. Der er endnu få opfyldningssteder i Europa. 15 højtryks tankstationer skal være opført i Danmark inden 2015, og Ifølge en analyse fra McKinsey skal der investeres 745 milliarder kroner i brint-infrastruktur frem mod 2050 med henblik på at forsyne 25 procent af den europæiske bilpark, der forventes at køre på strøm og brint om 40 år.

Toyota er måske meget optimistisk, når man udtaler i Berlin, at de første biler forventes klar til salg i 2015, og prisen kan der kun gættes om. Alle prognoser fortæller, at brændselscelle teknologien er fremtiden, hvor den forurenende udstødningsgas bliver afløst af vanddampe, men hvornår er det store spørgsmål. Mange af de hidtil oplyste salgsdatoer fra producenter af disse køretøjer er overskredet gang på gang.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09