København indfører modvilligt p-afgift på el-biler
Det skulle ret beset være sket for fem måneder siden, da kommunen blev klar over, at vejloven ikke giver hjemmel til p-rabatter. Den 30. juni oplyste direktør Anders Møller, Københavns Kommunes "Center for Parkering", til Danmarks Radio, at kommunen afvikler gratismodellen.
Til gengæld kan en sådan hjemmel være indeholdt i den revision af vejloven, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fremsætter i februar.
Dansk Elbil Alliance forbereder henvendelser til trafikordførerne og trafikministeren for at diskutere revision af vejloven og det uholdbare i, at der ikke er hjemmel til at dispensere fra p-afgiftsreglen.
Projektleder Anne-Mette Wehmüller hos Det økologiske Råd og tillige SF-medlem af Frederiksberg Kommunes by- og miljøudvalg opfordrer Henrik Dam Kristensen til at fremskynde processen med de nødvendige lovændringer.
- Den manglende lovhjemmel kan medvirke til, at københavnerne ikke tør investere i en elbil. Der er behov for en klar lovhjemmel til, at landets kommuner kan tillade elbiler gratis parkering. Det kræver, at vejloven laves om, så man både vægter trafikalt og miljømæssigt, når betaling for bilernes parkering fastsættes, erklærer Anne-Mette Wehmüller.
Miljøbetinget p-afgift undersøges i vejlovsrevision
Henrik Dam Kristensen oplyste i oktober, at han overvejer at gøre det lovligt for kommuner at nedsætte eller helt se bort fra p-afgiften for el-biler.
Det skete i et svar til trafikordfører Henning Hyllested (EL), som opfordrede til at omgøre den tidligere regerings nej til at give el-biler en fordel i konkurrencen om p-pladser.
"Der pågår for øjeblikket i Transportministeriet et arbejde med en revision af lov om offentlige veje. Jeg vil i den forbindelse sikre, at vi undersøger mulighederne for, at der kan ske reduktion af eller fritagelse for parkeringsafgift ud fra et miljøhensyn og ikke alene ud fra et trafikalt hensyn", lyder Henrik Dam Kristensens svar i sin helhed (S226).
Tvunget til afgifter på el-biler
Den tidligere trafikminister, Hans Chr. Schmidt (V), udelukkede rabat på parkeringsafgifter til elbiler, da han i juli besvarede et tilsvarende spørgsmål fra Per Clausen (EL) om Københavns Kommunes ønske om dispensation vedrørende p-afgifter.
"Parkeringsafgifter skal have et trafikalt sigte, og en elbil fylder lige så meget som en tilsvarende benzin- eller dieselbil", forklarede Hans Chr. Schmidt (S1917 og S1918).