Europas første batteriskiftestation
Europas første batteriskifte på en elbil fandt i dag tirsdag den 28. juni ved middagstid sted på Better Place batteriskiftestationen i Gladsaxe. Klima- og energiminister Lykke Friis sad med i verdens første elbil med udskifteligt batteri, Renault Fluence Z.E., mens batteriet blev skiftet.
Better Place etablerer i første omgang i alt 20 stationer langs det danske motorvejsnet i et dansk netværk over de næste ni måneder, de 16 alene i år, med højest 65 kilometer imellem stationerne.
På batteriskiftestationen, som er den første af sin art i Europa, bliver batteriet skiftet, mens føreren bliver siddende i bilen. Batteriskiftestationen i Gladsaxe Kommune ved København er samtidig den første af de 20 stationer, som Better Place opfører i Danmark frem mod foråret 2012. Moderne elbiler har i dag en rækkevidde under 200 kilometer, og en fuld opladning tager seks til otte timer. Batteriskiftestationen gør op med denne begrænsning.
Med Better Place netværket til elbiler får Renault Fluence Z.E. ubegrænset rækkevidde og er dermed det første reelle, miljøvenlige alternativ til de benzin- og dieseldrevne biler. Det har mere end 3000 danskere allerede oplevet ved at besøge Better Place Center i Hellerup, som åbnede i foråret. Ni ud af 10 siger efter besøget og en køretur, at de overvejer at købe en elbil, og interessen for at besøge Better Place Center vokser fortsat.
- Vores løsning giver større køreglæde, renere luft i byerne og bidrager til at forøge den vedvarende energi i elnettet. En elbil med et Better Place-abonnement er tilmed billigere på totalomkostninger end tilsvarende konventionelle biler, mener Johnny Hansen, direktør for Better Place Danmark.
- Med batteriskifte overvinder vi elbilens sidste barriere, nemlig rækkevidden, og interessen er så stor, at jeg sagtens kan se Renault Fluence Z.E. blive landets mest solgte bil inden for få år, tilføjer han.
Fire taler
Til indvielsen deltog landets klima- og energiminister, Lykke Friis, sammen med sin hund, Winston, Philippe Jombart, direktør for Renault Nordic, dansk Better Place-direktør Johnny Hansen, og Gladsaxes viceborgmester Ebbe Skovsgaard.
- Better Place har været tre år under vejs i Danmark, nu viser vi for første gang den fulde løsning. Vi følger planen og er fuldt udbygget i april 2012. De første biler ruller ud til oktober, sagde Johnny Hansen i sin tale. Han mener, at olien er yt og peger på, at en forbrændingsmotor kun bruger 30 procent af energien til fremdrift.
- Dette er en milepæl for os, fastslog han.
Philippe Jombart kaldte indvielsen for en historisk dag og hæftede sig ved et glimrende samarbejde og en fælles vision for Renault og Better Place.
- I løbet af i år vil der i Danmark være 20 Renault elbil-forhandlere, som kan sælge og servicere elbiler, og i løbet af 2012 vil der være 40 elbilbilforhandlere, oplyste han.
Desuden vil der ved begyndelsen af 2012 være samlet fire serieproducerede elbiler fra Renault, hvoraf Fluence er den første.
- Renault har investeret mest blandt bilfabrikkerne i udvikling af elbiler, nemlig fire milliarder euro, og vores ambition er at være førende, fastslog Philippe Jombart.
I sin tale oplistede Lykke Friis fire argumenter for elbilen: Stigende oliepriser, stigende CO2-udledning, øget dansk vindenergi samt ingen støj.
- Afgiftsfritagelsen for elbiler frem til 2015 er vigtig, ligesom der er bevilget 25 millioner kroner til opstilling af ladestandere. Men vi vil ikke føre en enøjet politik i vores arbejde frem imod at gøre Danmark uafhængig af fossile brændstoffer i 2050, sagde ministeren.
International opmærksomhed
- Det er en milepæl, vi når i dag, mindre end fire år efter, visionen opstod. Med et batteriskiftenetværk til Renault Fluence Z.E. indfrier Better Place og Renault sammen elbilens fulde potentiale. Det er slut med at holde stille og vente på at lade bilen op på de lange ture, og det er enestående, at danskerne er blandt de første i verden, som får denne mulighed, lyder det fra direktør Henrik Bang, Renault Danmark.
Better Place og Renault har netop offentliggjort en aftale om batteriskiftestationer til Renault Fluence Z.E. i Australien. Elbilnetværket forventes at være verdens største elbilnetværk allerede om to år. I Kina peger man fra statslig side på batteriskifte som løsning på elbilers rækkeviddeproblem, og også i EU nyder batteriskifteteknologien stor opmærksomhed. Alene i år har tre projekter, som forsker i elbilinfrastruktur og batteriskifte, modtaget finansiering fra EU. Senest eMobility-projektet, som modtog mere end 33 millioner kroner fra de såkaldte TEN-T-midler. Endelig udruller Better Place allerede i år en landsdækkende infrastruktur af batteriskiftestationer og ladestandere i Israel.
Better Place samarbejder på globalt plan med blandt andet Renault, General Electric og China Southern Grid, og internationale investorer har globalt investeret knap 700 millioner dollar i Better Place. I Danmark arbejder Better Place tæt sammen med blandt andre DONG Energy og mere end 45 kommuner om at udrulle den landsdækkende infrastruktur.
Fuldautomatisk
Batteriskiftet sker fuldautomatisk, mens man sidder i bilen. Allerede når man nærmer sig batteriskiftestationen, har stationen og bilens intelligente navigationssystem identificeret bilen, og man bliver guidet gennem hele skiftet. Adgangen til infrastrukturen er betalt af det månedlige abonnement, og man kan skifte batteri og lade bilen, så meget man vil. Man betaler et fast beløb, der passer til kørselsbehovet.
Better Place
Better Place Global blev stiftet af Shai Agassi i 2007 og har hovedsæde i Palo Alto, Californien. I Danmark etablerede Better Place sig 1. februar 2009 og beskæftiger i dag 84 medarbejdere. Better Place Danmark har et kapitalgrundlag på 103 millioner euro og ejes af Better Place Global og DONG Energy, som er mindretalsaktionær. Better Places mission er at være Danmarks førende udbyder af services til elbiler og dermed bidrage til at accelerere et skift til bæredygtig transport.