23948sdkhjf

10 års auktions jubilæum

Det var en stor nyhed, da BCA Autoauktioner og LeasePlan i 2001 introducerede begrebet onlineauktioner for danske autoforhandlere. 10 år efter er konceptet stadig i vækst.
Virksomhederne BCA og LeasePlan ville være bannerførere inden for nye salg, da de introducerede den unikke mulighed for onlineauktioner for autoforhandlere.

- Vi havde længe spekuleret over, hvordan man mest effektivt kunne få den stadig stigende strøm af gode leasede biler ud til forhandlerne. Løsningen blev internettet, da man hér nemt og bekvemt kan sidde overalt i Danmark og kigge på vores store udvalg, fortæller BCA's direktør, Finn Haargaard.

- Visionen er til fulde opfyldt. Sidenhen er det populære koncept, der startede og blev udviklet hos BCA i Danmark, gået sin sejrsgang i hele Europa, tilføjer han.

Da ideen om onlineauktioner først blev fosteret, var man ikke så computervant som i dag. Det betød, at enkle forhandlere stadig tastede deres bud ind via telefaxen under de første auktioner. Men BCA investerede massivt i afholdelse af informationsmøder, hvor man forklarede autoforhandlerne, hvad man skulle bruge af udstyr, og hvordan man bød.

Nu, 10 år efter, er faxen blevet overflødiggjort og konkurrencen større. I dag har BCA ansat et helt team kun til varetagelse af onlinesalget for en række forskellige sælgere. Hvert år bliver der handlet op mod 10.000 biler gennem systemet.

Omdømme betyder alt

Køb af biler på internettet bunder i troværdighed, godt omdømme - og solide samarbejdspartnere. Alt dette besidder BCA qua 39 år på det danske marked samt samarbejdet med blandt andre LeasePlan, der i dag er det førende selskab i verden inden for fleet management. I Danmark administrer LeasePlan over 23.000 biler for virksomheder og kommuner, oplyser en pressemeddelelse fra auktionshuset i Vejle.

- Internetauktioner er en tillidssag. Du skal vide, at sælgeren virkelig står inde for sin vare, når du investerer penge i et produkt, du hverken kan se eller røre fysisk, fortæller Ole Møller, afdelingschef for BCA Direct.

Når BCA modtager bilerne fra for eksempel LeasePlan bliver de inspiceret af en professionel syns- og skønmand. Herefter bliver de klargjort, fotograferet og kategoriseret afhængig af stand. Dernæst bliver beskrivelserne af bilerne uploadet på BCA’s website, hvor tilmeldte autoforhandlere i ro og mag kan udvælge og byde på sine favoritter – typisk to døgn inden før auktionen slutter.

Hver uge er der i gennemsnit 50-80 biler til salg alene fra LeasePlan. Her er fordelingen cirka 70 procents personbiler og 30 procent varevogne. Mindst 95 procent af de udbudte biler bliver solgt efter første onlineauktion. Det betyder, at der altid er meget nyt at vælge imellem for forhandlere ugen efter. Det genererer et fast kundegrundlag, og grobund for fortsat vækst for BCA’s onlineauktioner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078