Citroën DS4 kommer i slutningen af august
DS5 kommer næste år, og PSA planlægger store udvidelser i Kina og Sydamerika samt et generelt kvalitetsløft.
Længde, bredde og højde er 4270/1810/1530 millimeter med et bagagerum på 370 liter. Køreegenskaberne er afstemt til de bilkøbere, som ønsker en mere intens køreoplevelse, oplyser Citroën. Altså en fortsættelse af DS3 konceptet med mere sport, samt en kraftig opgradering af kvalitetsfornemmelsen.
DS4 110 kan også leveres med mikrohybrid e-HDi, Stop & Go og genvinding af bremseenergien ved deceleration. Gearingen i den elektronisk styrede gearkasse er samtidig optimeret. I den tætte bytrafik kan systemet reducere brændstofforbruget med op til 15 procent.
Udstyret er optimeret med overvågning af den blinde vinkel, drejelige tågelygter efter ratudslaget, vejbaneskift-alarm ved hastigheder over 80 km/t, navigation, fartpilot med hastighedsbegrænser, samt opmåling af plads ved parkering, forstole med massagefunktion og elektrisk lændestøtte, plus hele sikkerhedspakken. Benzinmotorerne yder 120, 155 og 200 hk, med et lovet brændstofforbrug på 16,1 og 15,4 kilometer literen i gennemsnit - dieselmotorerne på 110 og 160 hk med 21,3 og 19,6 kilometer literen i gennemsnit. CO2 udslippet er fra 114 til 134 g/km.
Ambitiøse planer
Citroën og Peugeot i det fælles PSA, der er Europas næstestørste bilproducent efter VW, har store salgsplaner for de kommende år. Det oplyser Peugeot brand manager Jean-Marc Gales til Automotive News. Den næste nyhed i koncernen bliver Citroën DS5, der allerede kan opleves på sociale netmedier og Youtube.com, samt i udstillingen på Champs Elysées i Paris. Den kommer til Danmark, formentlig i første kvartal i 2012, oplyser Citroën Danmarks pr-chef Ellen Nørregaard.
Den store udvidelse af salget forventes i Kina. Markedsandelen sidste år var 3,3 procent, sammen med partneren Dongfeng. Den vil stige til fem procent i 2015 og otte procent i 2020, mener Jens-Marc Gales.
PSA har netop skrevet endnu en partneraftale med Changan selskabet, der skal fremstille DS-serien, primært DS5 og fremtidens DS6, samt kommercielle køretøjer. Det er planen, at det nye samarbejde skal resultere i 200.000 biler årligt.
Citroën er stærke i Kina, og Peugeot på andre markeder. Kina bliver det største PSA marked efter Frankrig, spår Jean-Marc Gales. Nybilsalget i Kina forventes at stige til 20 millioner biler årligt om nogle år, og med en PSA markedsandel på otte procent svarer det til et salg på 1,6 millioner enheder. Det er et ambitiøst mål.
På VW kvalitetsniveau
I Sydamerika har PSA haft tab de senere år. Her ønsker PSA at udvide fra en markedsandel i 2010 på 5,4 procent til otte procent over en kortere periode med sorte tal på bundlinien.
- Vi ønsker, at udvide vort salg i Sydamerika, og bliver i fremtiden mere uafhængige af salget i Europa. Men vi skal fastholde de 14 procent i Europa. Sidste år solgte vi 39 procent af den samlede produktion udenfor Europa, men i 2015 vil det være 50 procent, tilføjer Jean-Marc Gales.
Han blev samtidig stillet spørgsmålet om PSA kvaliteten, der gennem årtier har været ret tvivlsom.
- De nye modeller, og næste generation, vil ligge på samme kvalitetsniveau som VW. Det ser vi allerede i dag med den nye Peugeot 508, samt det nye Citroën DS program.