23948sdkhjf

DKW ændrede bilindustrien, og en dansker stod bag

De færreste ved, at der sikkert ikke var noget der hed Audi i dag, hvis ikke danske Jørgen Skafte Rasmussen havde haft en finger med i spillet.
For 40 år siden benyttede Audi første gang det kendte slogan "Vorsprung durch Technik", men endnu tidligere var det danske Jørgen Skafte Rasmussen, der tegnede billedet. Han opkøbte det kriseramte Audi Werke AG og lancerede den første bil med forhjulstræk i bilindustrien, DKW Front F1, på IAA-udstillingen i Berlin i 1931 med en lille totaktsmotor på 490 kubikcentimeter.

DKW stod for Dampf-Kraft-Wagen. Det er i år 80 år siden, at Jørgen Skafte Rasmussens eventyr startede. Han er uden sammenligning den dansker i bilindustrien, der har skrevet sit navn ind i bøgerne med de største typer. En fantastisk historie og et eventyr for den bilglade danske ingeniør, som desværre sluttede brat, da han kom på kant med de tyske myndigheder efter Adolf Hitlers magtovertagelse i slutningen af 30’erne.

Jørgen Skafte Rasmussen blev født i Nakskov den 30. juli 1878. Efter skoletiden kom han i lære som smed i København. Han flyttede til Tyskland kort før århundredeskiftet. I Zwickau blev han ingeniør. Her mødte han Therese, der skulle følge ham resten af livet.

En tid arbejdede Jørgen Skafte Rasmussen i Düsseldorf, før han slog sig ned i Chemnitz, hvor han i 1904 startede egen virksomhed med produktion af damp-armaturer. Hovedparten af produktionen blev solgt til Rusland, hvor han ofte rejste over de russiske vidder med jernbane for at besøge kunder. For at spare penge rejste han om natten, hvor han kunne sove på en af bænkene på toget.

Den første folkevogn

I 1907 købte han et væveri i Zschopautal og indrettede en maskinfabrik med to mand på værkstedet. 20 år senere var Skafte Rasmussens maskinfabrik verdens største for produktion af motorcykler, som han også kaldte DKW.

Han begyndte allerede før første verdenskrig at konstruere en lille bil, men krigen kom på tværs. Da han introducerede bilen, prøvekørte tysk presse den nye bil på Kurfüstendam med efterfølgende store roser. Ingen kunne ane dengang, at DKW F1 blev grundtypen for de modeller, som i 30’erne blev en af de mest populære, og faktisk den første folkevogn fra Tyskland. Ikke mindst i kraft af bilens driftssikkerhed og billige anskaffelsespris.

De fire ringe

Men verdenskrisen i starten af 30’erne gik ikke upåagtet hen over hovedet på Skafte Rasmussen. Han havde 30.000 motorcykler på lager og måtte afskedige mange af de flere tusinde ansatte. Hans egne mærker Audi, DKW, Horch og Wanderer blev sluttet sammen i Auto Union med de fire ringe.

I 1933 kom der igen bedre økonomiske forhold. Arbejderne vendte tilbage til fabrikkerne, og når der var møde i Rigskancelliet i Berlin med de ledende tyske industrifolk, var han en selvskreven gæst, som en af de store industrifyrster.

Fik frataget alt

Skafte Rasmussen ragede imidlertid uklar med de tyske myndigheder, da han nægtede at frasige sig sit danske statsborgerskab. Man kunne ikke have en udlænding, som styrede en stor del af den tyske industri, var begrundelsen til myndighedernes ønske. Han blev chikaneret og skubbet ud i mørket, hvorefter den sachsiske statsbank overtog Auto Union.

Den danske industrimagnat lagde sag an mod den tyske stat og blev tilkendt et mindre symbolsk beløb, hvorefter han og familien flyttede til Berlin, hvor han levede en stille og rolig tilværelse. Krigsafslutningen oplevede han i Hamburg, hvor han bestyrede en servicestation, indtil han vendte tilbage til Danmark.

Efter krisen fik han taget den gamle erstatningssag op med den nye vesttyske stat, og efter en langvarig proces blev han tilkendt 300.000 DM, hvilket kun var en brøkdel af værdien på hans tyske ejendomme, der blev opgjort til 28 millioner DM.

Russerne overtog

Den lille DKW F1 blev fremstillet indtil 1942. Russerne overtog en del af produktionsapparatet, der blev flyttet til Rusland. Efter 2. Verdenskrig, fortsatte produktionen af DKW fra 1949 til 1966 i Ingolstadt og i Düsseldorf til 1962 i en mere moderne version, som også blev populær her i landet, hvor der blev fremstillet 887.000 biler.

I 1965-66 blev produktionen omstillet til Audi, men fra 1949 blev der også produceret DKW biler i DDR under navnet IFA F8, fra 1949 til 1955 i Zwickau med flere versioner som varevogne, indtil produktionen blev omstillet til Trabant. I Eisenach blev produktionen omstillet til Wartburg.

De sidste DKW biler blev fremstillet i Argentina og Brasilien under licens.

Dyb respekt i Tyskland

Jørgen Skafte Rasmussen omtales med dyb respekt den dag i dag i Tyskland som "Der Grosse Däne". Han blev æresdoktor ved universitet i Dresden i 1938 og Ridder af Dannebrog i 1939. I dag anerkendes han som totaktsmotorens og DKW bilens fader.

Bohnstedt-Petersen udgav jubilæumsbogen "75 år til lands & i luften - en dansk virksomheds historie gennem trekvart århundrede 1911-86", men der er udgivet andre bøger om hans spændende liv.

Jørgen Skafte Rasmussen døde den 12. august 1964, 86 år gammel. Han er begravet på Pedersborg Kirkegaard i Sorø.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.108