23948sdkhjf

Synskæderne melder hus forbi

Kritikken af synshallernes syn af ombyggede køretøjer med konstruktive ændringer preller af på de store synskæder.
I forbindelse med Motor-magasinets artikel om Landsrettens domsafsigelse om syn af ombyggede køretøjer, har vi bedt om kommentarer fra nogle af de store synskæder. Dog er der ikke nogen, som medgiver, at synsstederne kan være arnestedet for problemer, når det handler om syn af køretøjer med konstruktive ændringer i kraft af, at man holder sig strengt til de udstukne regler. Kvalitetschef Morten Lang-Hansen fra Applus Bilsyn siger, at man udelukkende holder sig til de gældende vejledninger og retningslinjer og, at man altid kræver at se dokumentation og godkendelser.

Applus Bilsyn

- Vi har dog en fornemmelse af, at der snydes i en vis udstrækning. Et køretøj bliver kørt til syn. På synstidspunktet er det originalt, og der er ingen konstruktive ændringer på det, men så snart papirerne er stemplede, blive køretøjet bygget om og bliver dermed ulovligt. Og i den periode kan køretøjet eventuelt sælges som nysynet. For at imødegå forskelle internt og eksternt, samarbejder vi med andre synskæder i de såkaldte ERFA-gruppemøder, hvor vi har erfaringsudveksling og vidensdeling, og her deltager vores tekniske chef.

A-Inspektion

Frank Balle, direktør for A-Inspektion vil kun henholde sig til et skriftligt svar, som han har givet. Her i hedder det: A-Inspektion ser kvalitet som en del af virksomhedens konkurrenceparameter, hvor kvalitet er det, som kunden vil betale for, og som er inden for lovens rammer. Ønsker en motorcykelejer et syn af sin motorcykel, er denne velkommen hos A-Inspektion. Når det er påkrævet i henhold til synsvejledningen, udbeder vi os fra A-Inspektion dataerklæringer på de konstruktive ændringer. A-Inspektion har ikke kendskab til, at det er udbredt praksis ikke at syne i henhold til synsvejledningen. Og skal der ske ændringer af regelsættet, er det et spørgsmål, som skal rettes til myndighederne.

Dansk Lokalsyn

Niels Rask, formand for Dansk Lokalsyn, siger, at det slet ikke er usædvanligt, at synsmedarbejdere afviser at godkende motorcykler, der er bygget om, hvis der ikke kan fremskaffes den fornødne dokumentation på ombygningen. Samtidig siger han, at alle synsmedarbejdere naturligvis ikke kan have et indgående kendskab til alle originale konstruktive detaljer for de utallige modelvarianter, og derfor giver det en risiko for at overse visse konstruktive ændringer - specielt hvis kunden undlader at anmelde dem.

- Det har Trafikstyrelsen klart accepteret, og udover anmeldelsespligten har Trafikstyrelsen eksempelvis taget hensyn til denne problematik. Hvis synsvirksomheden ikke med sikkerhed kan afgøre spørgsmålet om originalitet, foreskriver man, at man i den særlige afkrydsning om original stand for veterankøretøjer i toldsynsrapporten, overstreger begge felter med ja og nej.

- Hvis synsmedarbejderes opdagelse af uanmeldte konstruktive ændringer virkelig skulle sikres uafhængigt af kundernes anmeldelsespligt, vil Trafikstyrelsen være nødt til at gøre det til en hovedregel at kræve forelæggelse og arkivering af dokumentation for original konstruktion i form af detaljerede fotos og tegninger fra køretøjsfabrikanten. Fotodokumentation, optaget under syn, ville også være nødvendigt i de tilfælde, hvor synsvirksomheder kan drages til ansvar for originaliteten, da kunden ellers senere vil kunne ændre køretøjet og påstå, at ændringerne blev synet og godkendt som originale og derfor være i god tro.

- Det vil give et øget ressourceforbrug ved syn, og den udgift har man antageligt ikke været villig til at pålægge borgerne. Vi sætter vores lid til det digitale motorregister, som fra den 31. oktober levner plads til 500 tegn til beskrivelse af konstruktive ændringer, slutter Niels Rask.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079