23948sdkhjf

Adskillige biler og motorcykler er både ulovlige og usælgelige

Landsretten har afgjort, at mange synshaller øjensynligt syner og godkender biler og motorcykler med konstruktive ændringer uden den nødvendige dokumentation og de påkrævede dataerklæringer.
En skelsættende dom sætter spørgsmålstegn ved danske synshaller.

Advokat Klaus Paulsen fra advokatfirmaet Kaalund & Partnere i Silkeborg har netop vundet en landsretssag angående mangler ved en ældre, ombygget Triumph Tiger fra 1967 ombygget til chopper. Klaus Paulsen var advokat for køberen, der i forbindelse med købet havde givet sin gamle Kawasaki-motorcykel i bytte som delvis betaling af købesummen, som totalt var omkring 70.000 kroner.

Inden salget blev motorcyklen synet, og der var ingen anmærkninger på trods af, at der var blevet foretaget massive konstruktive ændringer på motorcyklen, blandt andet i form af stift bagstel, skivebremse på forhjulet og ny forgaffel. På trods af de konstruktive ændringer godkendte den pågældende synshal motorcyklen uden anmærkninger.

Køber fandt hurtigt ud af, at der var fejl ved bremser og andet, og derfor fik køber nogen med forstand på ældre Triumph-motorcykler til at se på den. Resultatet blev, at motorcyklen igen blev synet i en anden synshal, og her ville man ikke godkende motorcyklen, da der var foretaget konstruktive ændringer, og der ikke forelå de nødvendige dataerklæringer eller anden dokumentation, der kunne påvise, at de konstruktive ændringer var godkendt til brug. Derfor fik motorcyklen køreforbud og påbud om fornyet omsyn inden for 33 kalenderdage.

Fejloversigten lød i uddrag på: Forgaffel, dokumentation medbringes ved omsyn. Bremsepedal, dokumentation medbringes ved omsyn på grund af ombygning. Svingarm, ukorrekt, ifølge årgang på køretøj burde der være affjedring på bagsvinger, dokumentation medbringes. Bremseskive, dokumentation medbringes ved omsyn.

Køberen af motorcyklen anlagde derfor retssag mod sælger, og spørgsmålet for retten var, om der var mangler ved motorcyklen i et sådant omfang, at køberen kunne hæve købet.

Stor uenighed om konstruktive ændringer

I By- og Landsretten mente både sælger og den indkaldte skønsmand, at der var fast praksis i synshallerne for, at synspersonalet selv kunne vurdere, om eventuelle konstruktive ændringer havde betydning for sikkerhed, bremseevne og køreegenskaber. Hvis man her mente, at det ikke var tilfældet, kunne man godkende og syne de konstruktive ændringer uden anmærkninger og uden at se dokumentation og dataerklæringer på ombygningerne.

En repræsentant fra Færdselsstyrelsen oplyste derimod, at der i henhold til synsreglerne altid skal foreligge dokumentation og dataerklæringer, og at synshaller ikke selv kan dispensere og vurdere efter eget skøn.

By- og Landsretten i Viborg var enige med Færdselsstyrelsen, og dermed var motorcyklen synet på et ukorrekt grundlag og var derfor mangelbehæftet på købstidspunktet. Køber kunne derfor hæve handlen.

Advokat Klaus Paulsen finder, at dommen er interessant på to områder.

- Skønsmanden vurderede, at synshallernes hidtidige praksis medførte, at der formentlig er i tusindvis af motorcykler på vejene, som er synet med konstruktive ændringer uden, at den fornødne dokumentation og de nødvendige dataerklæringer har foreligget ved synet. Dermed kan dommen få betydning for en lang række motorcykelejere og motorcykel- og autobranchen som helhed. Dommen medfører, at ejere af motorcykler eller biler med konstruktive ændringer, der er synet på et forkert grundlag, kan løbe ind i store problemer, eksempelvis når køretøjet sælges. Her kan køber gøre mangler gældende, selv om motorcyklen eller bilen er nysynet uden anmærkninger af nogen art. Omvendt kan ejeren rette krav mod sælgeren. Bliver køretøjet stoppet af politiet, kan der også være en risiko for at miste nummerpladerne, hvis der ikke kan forelægges den nødvendige dokumentation for, at ændringerne er godkendt og har de nødvendige dataerklæringer. Yderligere kan forsikringsdækningen falde væk, hvis det viser sig, at man har kørt rundt på en motorcykel, der ikke er godkendt til brug. Er der tilmed tale om et uheld med personskade, kan det løbe op i meget store summer, pointerer Klaus Paulsen.

Alle penge retur til køber

I den konkrete sag havde køberen givet sin gamle Kawasaki-motorcykel i bytte som delvis betaling af købesummen. By- og landsretten gav køber medhold i, at sælger skulle betale køber det, som motorcyklen oprindeligt var blevet solgt for, tage den købte motorcykel retur, og samtidig skulle sælger beholde byttemotorcyklen. Ifølge udskriften fra retsbogen fremgår det, at sælger også skal betale sagens omkostninger, som i dette tilfælde beløb sig til godt og vel 60.000 kroner.

- Dommen gjorde det klart, at sælgeren i denne sag ikke blot kunne tage den solgte motorcykel retur mod at tilbagelevere byttemotorcyklen og tilbagebetale den kontante del af købesummen. Nej - han skulle betale den fulde købesum. By- og landsretten lagde i den forbindelse særlig vægt på det lange tidsrum, der var gået siden købet, og at manglen var så væsentlig, at motorcyklen ikke havde kunnet anvendes, og at sælger i mellemtiden havde solgt den ibyttetagne motorcykel. Specielt denne del af dommen kan få stor betydning for auto- og motorcykelbranchen. Alle købere, der giver en bil eller motorcykel i bytte i en handel, kan efter denne dom få mulighed for at få hele handlen omgjort til penge, og vel at mærke uden at køber behøver at tage byttebil eller byttemotorcykel tilbage, understreger Klaus Paulsen.

Motormagasinet har haft lejlighed til at se udskriften fra retsbogen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073