Opel Astra 130 hk lover 27 kilometer per liter
Opskriften er den samme som for Opel Insignia og Corsa, med henholdsvis 160 og 95 hk. Det lavere forbrug er opnået ved en kombination af en mere effektiv motorstyring, nye komponenter, opsamling af bremseenergien, der lagres i bilens batteri, aktiv styring af vandpumpen, kompressor til aircondition, lavere rullemodstand og et luftspjæld, der automatisk lukker for luftindtaget og dirigerer luften uden om motorrummet, når bilen er oppe i fart.
Brændstofdyserne til motoren opererer ved at tryk på 1800 bar, hvilket giver mulighed for otte indsprøjtninger per stempelslag. Sensorer i gløderørene holder styr på timingen og sikrer en mere effekt forbrænding.
Hurtigere opvarmning
Gløderørene kræver lavere spænding, og opvarmningen sker hurtigere ved at lede kold olie udenom oliekøleren, som normalt er det store problem med dieselmotorer. Turboladeren har ny geometri med feedback sensor, der tilpasser ladetrykket mere nøjagtigt. Desuden har motoren lettere stempler med mindre friktion, og en ny vægtbesparende indsugningsmanifold. Dertil Stop & Go, som hidtil kun har været muligt til Astra 1,3 CDTI og Astra 2,0 CDTI.
Den nye Astra 1,7 CDTI ecoFLEX har sekstrins gear, plus endnu flere forbedringer.
Med den lovede gode økonomi, og den lavere CO2-ledning samt lavere årligt afgift, får Opel kunderne en ny, hurtig familiebil i den populære klasse, der er ligeså økonomisk, som mindre biler, men med bedre plads. Prisen er endnu ikke fastsat.