Undersøgelse: Danskerne køber bil med hjernen
Danskerne køber i dag i udpræget grad bil med hjernen og lader driftsomkostninger og brændstoføkonomi bestemme bilvalget.
Farve, udstyr og motorstørrelse er stort set ligegyldigt, når danskerne skal vælge ny bil. Til gengæld er det meget afgørende, at bilen er brændstoføkonomisk og billig i drift. Det viser en ny undersøgelse baseret på 1073 interviews med danske bilejere, som YouGov Zapera har foretaget for Bilbasen og Spar Nord.
Hele 49 procent af de adspurgte danskere svarer bekræftende på, at det ud over selve købsprisen enten er driftsøkonomien eller brændstoføkonomien, der er det mest afgørende, når de vælger ny bil.
Bilkultur i forandring
Den nye undersøgelse fra Bilbasen og Spar Nord er den seneste af flere undersøgelser, der viser, at dansk bilkultur er under hastig forandring.
Siden 2007 er salget af biler i Mondeo-klassen halveret, ligesom salget af små biler er vokset med næsten 40 procent.
- Afgiftsomlægninger, stigende brændstofpriser og ikke mindst den økonomiske tilbageholdenhed betyder, at et bilkøb i dag er blevet en meget rationel beslutning. Det handler ikke længere om størrelse og udstyr, men om at få et transportmiddel, der kan transportere dig billigt fra A til B, siger chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm.
Hos Bilbasen peger direktør Morten Heuing på, at udbuddet af små biler er vokset kraftigt:
- Bilproducenterne har for længst fået øje på det voksende marked for små biler. Derfor vokser udvalget af de små og billige biler hele tiden, og det er igen med til at forstærke efterspørgslen, pointerer Morten Heuing.
Ud over de økonomiske forhold som drifts- og brændstoføkonomi lægger de adspurgte danskere også stor vægt på bilens type - eksempelvis stationcar eller sedan samt bilens størrelse.