Fra to verdener til samme købere
De to nye modeller Hyundai iX35 og Volvo XC60 er måske ikke konkurrenter, og dog alligevel. De henvender sig til samme klientel.
De to testbiler har meget udstyr. Volvoen mest, der vel berettiger den højere pris. Volvo ligger aldrig i den prisbillige ende af skalaen. Den har et bedre omdømme. Efter en uge i begge biler er den korte konklusion den, at Volvo XC60 er som forventet. God og gedigen i en flot kvalitet, mens Hyundai iX35 måske nok overrasker mere, fordi man ikke just er forvænt med den slags crossover modeller fra Sydkorea.
Med hensyn til det kvalitetsmæssige er der kun rosende ord omkring Hyundai og søstermærket Kia, der også har en lignende ny moderne SUVer. Begge biler har aircondition, navigation, el-spejle med mere med pæn plads til fem voksne. De vejledende udsalgspriser for de to dieseltestbiler er:
Hyundai iX35, 115 hk, 394.955 kroner.
Volvo XC60, 163 hk, 729.304 kroner.
Hyundai iX35
Man skulle tro, at Hyundai iX35 er afløseren for Santa Fe modellen, men Santa Fe er forsat med i programmet med en kraftigere 2,2 liters 187 hk motor i fire versioner. Den er noget dyrere.
Det, som imponerer i den nye Hyundai, er den lille 1,7 liters dieselmotor, der yder 115 hk. Her er nok til det hele med en god marchfart, og ingen problemer med fem voksne i kabinen med bagage.
Kørestillingen er behagelig. Man træder ind i kabinen med et godt overblik over kørselssituationen (som i Volvoen).
Den var udstyret med sekstrins manuelt gear, som trækker den ret tunge bil fra godt 60 kilometer i timen i sjette gear. Den har nøglefri start via en start-stop knap, bare man har nøglen med i kabinen. Komforten er stram, som den skal være i den slags biler, der signalerer ejerens hang til det mere moderne.
Kabinen er med læder i siderne, og sæder med god sidestøtte. Det er en udmærket rejsevogn for de moderne mennesker, der ønsker lidt mere, også selv om den ikke kan slå Volvo XC60. Men som nævnt en meget positiv overraskelse, der samtidig ser ud af en del. Et nyt godt tilbud til de mange, som går væk fra den traditionelle lave familiebil.
Volvo XC60
Volvo XC60 er som nævnt en dyr bil. Den kan også fås med mindre DRIVe motor til 628.704 kroner. DRIVe er Volvos modelbetegnelse for særligt økonomiske dieselmodeller.
Testbilen har femcylindret motor på 2,4 liter, som også ligger i Volvo S60/V70. Den har samme fornemme høje kørestilling som Hyundai iX35, og er udstyret med næsten det hele i Volvos udstyrspakke, som metallak, premium sound multimedia 7" skærm, god navigation, nøglefri start /stop via knap, parkeringskamera for og bag med alarm, sidespejle, der klapper ind ved parkering, el-soltag, som Hyundai i øvrigt også havde, eljustering af begge sæder foran, el-styret bagklap, laminerede sideruder, kabinevarmer med timer, BLIS alarm, så føreren advares om en overhalende bil i den blinde vinkel med mere.
Transmissionen er sekstrins automat med sekventielt skifte, som skifter blødt og behageligt. Undervognskomforten er også her stram, men behagelig. Kabineindretningen er førsteklasses med læder og fornemt træ, classic wood, som også ses i rattet. Radioen havde vi svært ved at finde ud af.
Der er stor forskel på priserne i de to testbiler, men også meget stor forskel på udstyr, teknologi og kvalitetsniveauet, som er meget fornem i Volvoen.
Konklusion
Volvo vil sikkert mene, at det er forkert at sammenligne de to biler, men det var vennerne, der gjorde det, og dem skal man lytte til. Det er klart, at Volvo vinder denne test, men tager man priserne in mente, bliver resultatet anderledes. Hyundai iX35 gør det fremragende på et lavere niveau.
Se skema for fakta og teknik i de to biler i den trykte udgave af Motor-magasinet.