Renault Laguna leveres kun med diesel
Den nye Renault Laguna har fået et gevaldigt kvalitetsløft, og til Danmark har importselskabet valgt kun at markedsføre versioner med dieselmotor.
Kunderne, der kører mindre end de tilrådelige 20.000 årlige kilometer, som dieselkørsel kræver, må se sig om efter et andet mærke. Det var en læser i Aarhus ikke tilfreds med, som i øvrigt gjorde os opmærksom på situationen.
Fra 324.000 kroner
Testbilen i denne tekst er den kraftigste med 175 hk med sekstrins automat gear til 417.500 kroner i Exception-udstyrsniveau. Der er godt med power på forhjulene, og man glider frem på første klasse. Som hatchback koster den samme motorversion 396.000 kroner. Priserne for Laguna-serien begynder ved 324.000 kroner for 1,5 dCi 110 hk, og alle modeller er med partikelfilter.
Bilen har fået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crashtesten, og på sikkerhedsområdet mangler der intet. Udstyret er flot med eksempelvis regnsensor, parkeringssensor bagi og navigation. Kørestillingen er fin i gode sæder og med pæn plads til fem i kabinen. Bagagerummet på 510 liter kan udvides til 1595 liter.
14,9 kilometer per liter
Renault lover et gennemsnit på 18,4 kilometer per liter. Vi kom ud med 14,9 kilometer under de mest gunstige forhold på længere ture som den professionelle køber til en dieselbil i firmabilsklassen.
Komforten er udmærket med en stram tysk undervogn. Det ser ud som om, Renault har set Citroën og Peugeot i kortene og besluttet sig for at opgradere kvaliteten, hvilket er tydelig for enhver Renault-entusiast. Det vil helt sikkert give bonus i de næste kvalitetsrapporter, hvor Renault i øvrigt i de senere år har fået bedre karakterer.
Navigationssystemet er integreret fra hollandske TomTom og udmærket og nemt at finde rundt i med gode, tydelige anvisninger.
Vi savner det brændstofbesparende og klimavenlige Stop & Go-system, som flere andre dieselbiler i dag disker op med. Automatgearet har mulighed for sekventielt gearskifte ved rattet.
Stille og anonym
Laguna er en fin-fin bil til de lange rejser med en dieselmotor, der ikke lyder af meget undervejs, og alle kan få den perfekte kørestilling i gode sæder bag det multijusterbare rat. Man kunne måske ønske sig et lidt mere dynamisk design med en mere aggressiv front. Renault har valgt det sikre uden at imponere. En overgang var Renault helt fremme i skoene med smart og fremtidigt design, men det et historie.
Der ydes tre års garanti eller 100.000 kilometer. Renault Danmark oplyser, at der er kommet godt gang i Laguna salget igen med de konkurrencedygtige priser. Det fortjener bilen også.