Sidste Lada Classic af båndet
Russerne købte dengang en udgået Fiat 124 produktion og opførte en enorm fabrik i Togliatti, cirka 1000 kilometer sydøst fra Moskva. Modellen hedder i dag 2107, men er næsten uændret fra den første version, bortset fra nogle elektroniske systemer.
Gennem de senere år har modellen heddet Lada Classic, men ved udgangen af året er det slut. Det meddelte ledelsen forleden til en medarbejder fra Automotive News, der besøgte fabrikken. Produktionen skulle egentlig være stoppet ved udgangen af 2009, da salget begyndte at falde, men en ny skrotpræmie ændrede beslutningen og gav basis for en forlængelse af bilmodellen liv. Russerne kunne nu pludselig købe en Lada Classic til 29.000 kroner, mod ellers næsten 38.000 kroner. Det gav et salg af modellen i 2010 på hele 136.000 enheder som den mest solgte bil i Rusland.
Siden starten af 1970 er der fremstillet 16,8 millioner enheder, hvoraf 66 procent har været Classic. Den blev tidligere meget benyttet af østeuropæiske rallykørere, hvor den gjorde sig godt med den kraftigere undervogn og tunede motorer, men også her i landet kunne man opleve modellen i enkelte løb. Blandt andet med den tidligere Lada forhandler i Varde, Gert Friis, bag rattet.