Hybrid langt fra målet
Toyota Auris Hybrid blev sidste år kåret, som den mest miljøvenlige bil i Tyskland, men i år er der kommet ridser i lakken, hvilket vores testkørsel også viste.
Begge biler har Stop&Go. Auris Hybrid klarede sig lidt bedre i byen, men den tyske test viste, at Toyota lover for meget. Testen oplyste samtidig, at det samme gør sig gældende med en del andre hybridbiler, hvor sammenlignelige tyske biler med dieselmotor kører længere per liter.
Den tyske test er blevet stærkt omtalt. Spændingen var derfor stor, da vi skulle i gang med test af den nye Auris Hybrid. Toyota lover et gennemsnit på 26,3 kilometer per liter. Vi kom ud med 17,9 kilometer per liter ved ganske almindelig kørsel, hvilket var en tand bedre end i den tyske test, men alligevel en del fra lovede.
Hvis man er interesseret i en hybridbil, må det være fordi, man netop ønsker bedre driftsøkonomi, selv om bilen er dyrere i indkøb til 308.898 kroner i vejledende udsalgspris. En stor fordel ved at købe en Auris Hybrid er da også, at kunderne betaler årlig vægtafgift efter det brændstofforbrug, som fabrikken oplyser, og ikke det kunderne kører. Men den store besparelse på køb af dyrt brændstof skal man altså ikke regne med.
Nu skal der nok være en del, der er direkte uenige i vores måling og konklusion, men vi hører gerne fra folk, som kører de lovede 26,3 kilometer per liter.
Kvik og støjfri
På vejen er Toyota Auris Hybrid en kvik og rar mindre bil. Den styrer som en gokart med servostyring, og har god plads til fire voksne og en del bagage. Den er direkte sjov at styre i byen, og på de små landeveje opleves den uden fiksfakserier, med en behagelig undervogn.
Transmissionen er automatisk CVT, og når man starter bilen i D (fremdrift), er der intet at høre, fordi batterier driver bilen de første kilometer. Herefter tager 1,8 liters benzinmotoren over, som yder 93 hk. Der er ikke anden støj fra bilen ved 110-130 km/t end fra dækkene, men vindsus omkring hjørnestolperne kunne måske være elimineret bedre i en vindtunnel.
Sikkerhedsselen sidder langt tilbage på midterstolpen og kræver smidighed eller flytning af førersædet at fange.
Udvidet hybrid-garanti
Udstyret er omfattende med LED kørelys, elruder foran, anti-bakkerul, automatisk klimaanlæg, aircondition med mere.
Auris Hybrid har tre års mekanisk garanti eller 100.000 kilometer, og i tillæg fem års garanti på hybridkomponenter eller 100.000 kilometer. Hertil tre år på lakken og 12 år mod rustgennemtæring.
Mere end tre millioner hybridbiler
Toyota har siden 1997, hvor den første Prius kom frem i Japan, solgt mere end tre millioner hybridbiler. Snart kommer Yaris som hybrid, og Lexus, som der ikke sælges mange af i Danmark, leveres også med hybrid.
I de næste år agter Toyota at komme med 10 nye hybridmodeller.