Prius i tre millioner udgaver
Skeptikere tog fejl.
Den ene million Prius kører i USA, primært i de vestlige stater, og resten i Japan, hvor den har været mest solgt i mange måneder, samt i Europa, hvor den dog aldrig rigtig der slået igennem i den store skala. De høje oliepriser har sat yderligere fart i ordrebogen hos Toyota, der siden har lanceret den lille Auris med samme koncept.
Prius-modellen gik så meget igennem, primært i USA, med de ofte omtalte bremseproblemer, som ingen dog rigtigt har kunnet finde ud af. Heller ikke NASA, der har gennemtestet modellen, og nu kommer den næste model med plug-in, hvis man kun ønsker at køre på hybrid-systemets elmotorer, der yder 37 hk. Den er udstyret med en 1,5 liters benzinmotor, der sammen med hybrid udvikler 136 hk, og giver en tophastighed på 180 kilometer med 0-100 kilometer på kun 10,4 sekunder, takket været et fint drejningsmoment.
Men det kniber med produktionen, der som bekendt ramt af jordskælvet den 11. marts i Sendai provinsen. Prius blev trendsætter for alle senere hybridbiler, og skeptikerne tog grundigt fejl i 1997-98.
Her i landet er bilen dog belagt med fuld afgift, hvilket hæmmer udbredelsen. Den koster i dag fra 389.499 kroner. Toyota lover et gennemsnit på 25,6 kilometer per liter, som man nok skal tage med et gran salt, med et CO2 udslip på kun 89 g/km. Det er en rigtig god familiebil med plads til fire-fem og et stort bagagerum på 445 liter.