23948sdkhjf

Prius i tre millioner udgaver

Skeptikere tog fejl.
Da Toyota i 1997 lancerede den første Prius i Japan, var det vist nok kun japanerne, og ikke mindst Toyota, der troede på modellen. Det var en bil for miljøaktivister, men skeptikerne tog fejl. Det var dengang topchefer fra den vestlige bilindustri udtalte: "Lad bare japanerne arbejde med hybrid i en mindre niche", men produktionen er nu rundet de første tre millioner.

Den ene million Prius kører i USA, primært i de vestlige stater, og resten i Japan, hvor den har været mest solgt i mange måneder, samt i Europa, hvor den dog aldrig rigtig der slået igennem i den store skala. De høje oliepriser har sat yderligere fart i ordrebogen hos Toyota, der siden har lanceret den lille Auris med samme koncept.

Prius-modellen gik så meget igennem, primært i USA, med de ofte omtalte bremseproblemer, som ingen dog rigtigt har kunnet finde ud af. Heller ikke NASA, der har gennemtestet modellen, og nu kommer den næste model med plug-in, hvis man kun ønsker at køre på hybrid-systemets elmotorer, der yder 37 hk. Den er udstyret med en 1,5 liters benzinmotor, der sammen med hybrid udvikler 136 hk, og giver en tophastighed på 180 kilometer med 0-100 kilometer på kun 10,4 sekunder, takket været et fint drejningsmoment.

Men det kniber med produktionen, der som bekendt ramt af jordskælvet den 11. marts i Sendai provinsen. Prius blev trendsætter for alle senere hybridbiler, og skeptikerne tog grundigt fejl i 1997-98.

Her i landet er bilen dog belagt med fuld afgift, hvilket hæmmer udbredelsen. Den koster i dag fra 389.499 kroner. Toyota lover et gennemsnit på 25,6 kilometer per liter, som man nok skal tage med et gran salt, med et CO2 udslip på kun 89 g/km. Det er en rigtig god familiebil med plads til fire-fem og et stort bagagerum på 445 liter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088