Fremtidens karrosseriarbejde
Seks karrosserismede fra fire SKAD virksomheder på Lim/Nit kursus i Tyskland.
Den nye viden sætter værkstederne i stand til at arbejde med helt nye biler, der kræver en mere moderne tilgang. At nitte og lime på den korrekte måde, er ikke noget man bare gør. Det kræver uddannelse for at garantere en høj kvalitet og dermed en stor sikkerhed. De store fordele ved den nye metode er ligeledes at rusten ikke kan sprede sig længere, der hvor skaden er udbedret.
Deltagerne på dette kursus kom fra Oscar Madsen Autoopretning i Horsens, Topservice i Ballerup, Fyns Autoopret i Aarslev og Pladesmed Rasmussen Autoopretning i Herning.
SKAD vil i den kommende tid sætte endnu mere fokus på at udvikle viden her i Danmark.
- Vi er allerede fuld i gang med at udarbejde et koncept sammen med en stor spiller på leverandørsiden, der kommer alle SKAD medlemmer til gode, ligesom vi vil etablere en speciel netværksgruppe, der har til formål at arbejde med de øgede krav til karrosserivirksomheder, udtaler Thomas Krebs, direktør hos SKAD.
- Det er min klare overbevisning, at hele eftermarkedet på skadesopretningssiden skulle fokusere på at blive bedre til at udbedre skaderne i forhold til de nye teknologier, og derfor vil SKAD også i fremtiden kunne tilbyde uddannelse på området, siger han.
Springer over lavt gærde
Den nye karrosseriteknologi betyder også, at forsikringsselskaberne skal respektere, at nye materialer, konstruktioner og crashzoners energifordeling stiller større krav til skadesopretningen. Mange bilproducenter har allerede i dag sat krav til, at et skadet karrosseri skal udmåles ved skadesopgørelsen, såfremt uheldet er sket med en hastighed over 15 km/t. Årsagen er blandt andet, at de komponenter, der optager crash-energien, typisk ikke er synlige udefra, samt at molekylerstrukturen i delen har forandret sig, så delen ikke længere er i stand til at optage en fornyet carsh-energi. I bund og grund handler det om at sikre, at forsikringstageren får en bil tilbage, der svarer til den stand, før skaden skete.
- SKAD vil naturligvis sætte fokus på dette område, da der tegner sig en tendens til, at man fra nogle selskabers side ønsker at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Det er hverken i vores medlemmers eller forsikringstagernes interesse, tilføjer Thomas Krebs.