Professionelt livsstilskøretøj
BMW X3 2.0d er avanceret luksus fra for til agter, men også ret dyr. Den er kort og godt en fremragende rejseoplevelse.
I Danmark koster X3 i testversionen 788.527 kroner som vejledende udsalgspris, der sikkert kan høvles ned for den vakse og dygtige køber, typisk en vellønnet erhvervsmand.
Nok om det. Det er en herlig bil med al det sidste nye i udstyr og teknologi. Vi kørte en del længere ture i testbilen, og nød hvert et minut i selskab med den komfortable men stramme undervogn under ret lydsvag kørsel fra den lille 2,0 liters dieselmotor, der kun yder 184 hk. Men hvad skal man med mere? Det er rigeligt til danske forhold, og med en topfart på 210 km/t klarer den også opgaven sydpå under længere rejser uden at overanstrenge sig.
X3 leveres også med 3,0 liters dieselturbo motor, der yder 258 hk til godt 900.000 kroner, plus et par benzinversioner.
Avanceret teknologi
Motoren trækker på alle fire hjul, og fordeler selv effekten til de to aksler, og hvis der opstår overstyring, kompenserer systemet automatisk - en stor fordel på isbelagte veje. Systemet sørger for kortest mulig bremselængde på glatte veje. Hele den øvrige sikkerhedspakke er selvfølgelig standard.
Styringen er sportslig og tilpasses førerens reaktioner undervejs. I kraftig sidevind kører man mere sikkert ved højere hastigheder. Undervognen er udstyret med en dæmperkontrol og kan justeres i tre tempi mod sportslig kørsel.
Der er Stop & Go, når man holder stille ved blinklys eller i kø, ligesom viskerne og blæseren stopper for at spare energi. Bremseenergien opsamles i batteriet. Den 1715 kilogram tunge og store bil formåede at komme ud med 15,9 kilometer per liter i gennemsnit. BMW lover 17,9 kilometer.
Ottetrins automatgear
Transmissionen er ottetrins automat fra ZF med sekventielt manuelt skifte, som er en fordel ved hurtige overhalinger. De otte trin fornemmes ikke, men kan aflæses på panelet foran. Når man stopper motoren, går systemet automatisk i P, parkering.
Pladsen i BMW X3 er enorm, selv om det "kun" er en X3, idet modellen X5 er endnu større. Man sidder godt for og bag i gode sæder, og lidt højere end normalt, som mange især lidt ældre bilister foretrækker, med et godt overblik over trafiksituationen hele tiden.
Sidespejlene er ret store, og kan være et problem i rundkørsler, men det lærer man at tage sig i agt for. Vendediameteren er ret stor på 11,9 meter.
Bagagerummet i X3 er også stort på 465 liter, og kan udvides til 1600 liter.
Ikke så mærkeligt, at den herlige SUVer fra BMW er en succes hos de mange, som ønsker at betale for lidt mere. Den er professionel og avanceret.