Der er lagt op til kvinderne i MCH
Kvinderne vælger i stigende grad egen eller familiens bil, og det bliver afspejlet på Biler for Alle sidst i oktober i Herning.
- Kvindelige bilister vil ikke længere finde sig i at blive spist af med en lille, gammel konebil. I dag skal bilen være en rigtig kvindebil med både lækkert design, smukt inventar og gode køreegenskaber. Kort sagt skal bilen afspejle kvindens person, og der skal være plads til både karrieretaske og barnestol, fortæller pressechef Søren Hyltoft fra Renault, der også er med til at arrangere "Årets kvindebil".
Derfor er de kvindelige bilkøbere for alvor er kommet i fokus hos udstillerne på Biler for Alle, der arrangeres af MCH, De Danske Bilimportører og Danmarks Automobilforhandler Forening. .
- I samarbejde med bilbranchen har vi for første gang skabt rammerne for en bilmesse, som henvender sig i lige så høj grad til kvinder som til mænd. Det gælder både i messens aktiviteter og hos udstillerne, fortæller Biler for Alles projektleder Betina Engholm, MCH.
Skoskuffer og spejle
På en carwalk er de langbenede modeller skiftet ud med firehjulede lækkerier. Og på bilmærkernes stande er blikket og bilerne i højere grad end tidligere rettet mod kvinderne. Blandt andet hos Kia, som i deres nye Picanto har tilføjet et såkaldt Hollywood-spejl samt sko-skuffer til kvinderne.
- Vi oplever i stigende grad, at kvinderne bestemmer bilkøbet. Derfor har vi blandt andet indrettet vores nye Piccanto med et Hollywood-spejl, så de travle by-piger kan ordne makeuppen i bilen, inde de eksempelvis går ind på jobbet eller til et møde. Eller en sko-skuffe under forsædet med plads til par ekstra sko. Desuden er sælgerne ude i butikker i langt højere grad fokuseret på kvinder. Når et par kommer ind i forretningen, henvender de sig lynhurtigt til kvinden, hvor det tidligere var til manden. Det er nemlig for det meste kvinden, der i sidste ende siger "go" eller "no go" til bilkøbet, fortæller Lene Mejdal Iversen, Kia Import Danmark.
Kvinde kend din bil
At kvinderne i dag er en voksende målgruppe, er en tendens, der går igen hos både Audi, Suzuki og
Toyota. Sidstnævnte afholder kvindekursus på messen "Kvinde kend din bil".
- Vi ved fra hverdagen, at kvinder også er seriøse bilkøbere. På bilmessen i Herning ønsker vi derfor at fortsætte den positive dialog med kvinderne gennem en række "Kvinde kend din bil"-events, hvor man for eksempel lærer at skifte hjul, hvis man punkterer. Det har vi allerede stor succes med hos Toyota-forhandlerne. I det hele taget har vi målrettet vores kommunikation mod kvinderne med overskrifter som "Lady in Red", "Grå går til alt" og "Den lille sorte", fortæller marketingskoordinator Christina Pontoppidan, Toyota Danmark A/S.
Også Audi har haft succes med foredrag for 1300 kvinder med blandt andet Pernille Aalund, som fortæller om bilen som et kvinde-statement og powersymbol. Ligeledes oplever Suzuki, at kvinderne i øget omfang bestemmer farve, form og udstyr, når der købes ny bil.