Det største show i nyere tid
1012 udstillere bag 183 verdenspremierer på Frankfurt IAA-motorshow.
Bilfabrikanterne alene viser 89 verdenspremierer over halvdelen fra tyske mærker. Resten er fra underleverandørerne. For første gang har Schaeffler Group sin egen 500 kvadratmeter stand under sloganet Effektiv fremtidsmobilitet, og Bosch demonstrerer, hvordan man sparer 30 procent brændstof gennem downsizing koncepter, hybrid- og transmissionssystemer.
Netværksbilen
Et andet stort teknologisk emne er netværksbilen. 22. september vil det tyske bilfabrikantforbund VDA og Bitkom stå for kongressen CarIT.
Aldrig tidligere har så mange biler på en messe kunnet prøves og ses køre som på denne IAA. Flere bilmærker har egne baner inde og ude, og leverandøren Valeo demonstrerer sin version af automatisk parkering via sensorer.
Volvo viser nye firecylindrede motorer med 60 procent færre dele, der er 90 kilogram lettere og kører 35 procent længere på literen.
Skoda Missioni
Skoda viser modellen Missioni, mellem Fabia og Octavia, der skal sælges i Kina, Rusland, Indien og enkelte markeder i Europa. Suzuki en mere økonomisk Splash, BMW en ny el-scooter og de tidligere nævnte prototyper i3 og i8, og det engelske bilmærke Eterniti ser dagens lys med modellen Hemera.
Toyota har givet sin Avensis-serie ændringer i frontgrillen og justeringer i transmission med mere. Audi viser konceptet A2 som elbil og Lotus tre nyheder med endnu flere kræfter.
Nye powertrains
Delphi Corp. viser flere nyheder, som vi har omtalt, men også nye teknologier, der hjælper de traditionelle powertrains ind i fremtiden, plus videreudviklinger i benzin- og dieselstyring med nye komponenter. Dertil de viste billeder i denne artikel, og der kommer flere, når udstillingen åbner.