23948sdkhjf

Autoglas er ikke som det var, bestemt ikke

Autoglasbranchen er ikke gået ramt forbi af tidens forandringer, melder DanGlas
Virksomheden DanGlas oplever store forskydninger på markedet såvel som hos kunderne.

DanGlas havde, også for år tilbage, en stor og spredt markedsandel i hele Danmark. Kunderne var primært de små autoværksteder. Ruderne blev pakket ind i pap og sendt til kunderne med fragtmand og rutebil. Det var billige løsninger, og prisen pr. forsendelse var uafhængig af størrelsen på ruden.

Nu er ruderne blevet så store, at det ikke kan lade sig gøre længere. Man behøver en trækasse, og så sker fragten til en helt anden pris.

Danglas har haft mange forskellige leverandører fra mange verdensdele. Men i takt med at ruderne er blevet stadig større og mere komplekse og indgår i køretøjets strukturelle design, har det været nødvendigt, at en større og større del købes ved OEM-producenter. En sidste og stadig mindre del købes ved billigere producenter.

Kontrol og test

Den danske bilist beholder bilen længere. Derfor skiftes der også flere ruder i en dansk bil i dens levetid, end i mange andre lande.

Det vil altid være sådan, at prisen er et vigtigt parameter, og værkstederne er naturligvis indtjeningsfokuserede.

- Vores motto er, at vi skal købe så billigt som muligt, men ikke så billigt, at det går ud over kvaliteten. Den fordel, en lav pris giver i markedet, sættes lynhurtigt over styr, hvis ikke der er det rette forhold mellem kvalitet og pris, siger Viggo Hansen, direktør i DanGlas.

- Masser af fabrikker kan sagtens producere standard- ruder, men når ruderne er med varme, sensor og solcoatning, head up display og så videre, er det straks noget helt andet.

Da Viggo Hansen etablerede DanGlas i 80’erne, købte man 100 ruder på én gang. I dag har DanGlas mere end 8000 forskellige frontruder på lager, og der til kommer både bag-, side- og dørruder.

- Lige her ligger en stor udfordring, for det kræver hele tiden, at lagerprofilen afspejler det danske marked. Det kræver kunderne.

Man vil have gode montører

Alle kan lære at skifte frontruder, og DanGlas har lært det til mange i branchen via fyraftensmøder og halvdagsseminarer.

I fremtiden bliver det nødvendigt, at man jævnligt eller endda daglig skifter ruder for at vedligeholde sine færdigheder, fordi der hele tiden kommer nye modeller og mærker til.

Og der er ikke plads til fejltagelser: Blot en enkelt rude, der skiftes forkert eller måske er beskadiget før monteringen, betyder, at der skal skiftes seks-otte stykker for, at økonomien igen hænger sammen for det enkelte værksted.

DanGlas monterer også selv ruder. Langt den største del er montering for de værksteder der af forskellige årsager ikke ønsker at gøre det selv.

- Det betyder know how, og denne know how kan vi give videre til vore kunder, og vi gør det rigtig gerne, siger Viggo Hansen.

- Vi tjekker selv kvalitet og pasform, og vi pakker selv vore kitsæt, som indkøbes i løsdele og pakkes specielt til det danske marked. Det betyder, at vore kunder får præcist det, der skal bruges til monteringen, hver gang.

Montering af autoglas er således ikke bare noget, man som udgangspunkt bare lige gør. Det kræver viden, omhu og know how.

Skal man navigere rundt i det marked, kan det være nødvendigt med en leverandør, som har den nødvendige ekspertise.

Vi opfatter jo Autoglasglasmontering som en naturlig del af de opgaver, autobranchen har

Men det er også en udfordring at løse den opgave, siger Viggo Hansen.

- Det er lige netop der, vi ser vore muligheder i fremtiden. Som en troværdig og kvalitetsbevidst partner til den danske autobranche.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094