23948sdkhjf

Verdens største hjulleje-fabrik

SKF vil ikke bare levere lejer, remme og kits, men vil fremstå som en premium systemleverandør. Motor-magasinet har besøgt leje-fabrikken i Torino.
Der er pænt og rent, et avanceret og automatiseret produktionsflow samt udbredt kvalitetskontrol på verdens største hjulleje-fabrik, SKF i Airasca ved Torino i Norditalien.

Mens den svenske SKF-koncern med samlet 45.000 ansatte verden over i 2007 kunne fejre sit 100 års jubilæum, har SKF-fabikken i Torino 50 år på bagen.

Fabrikken med 700 ansatte i toholdsskift producerer ikke mindre end et hjulleje hvert tiende sekund og nåede sidste år 17 millioner lejer til bilindustrien og eftermarkedet. Lejerne produceres i tre udgaver HBU1, 2 og 3 med henholdsvis aktiv og passiv ABS og i tre generationer.

En af de nyere innovationer er X-tracker-lejer, som blev lanceret på Opel Insignia i 2009.

SKF leverer til en lang række bilfabrikker, og selve produktionen på de 14 produktionslinjer er kraftigt automatiseret med minimal berøring af menneskehånd.

Til gengæld er der en omfattende kvalitetskontrol. Da Motor-magasinet for kort tid siden var på besøg på fabrikken – i øvrigt sammen med medarbejdere fra FTZ’s indkøbsafdeling, som er SKF’s største enkeltkunde i Norden, og hvor og relationen strækker sig hele to årtier tilbage – fulgte vi produktionen af lejer til den nye Ford Focus, og her er der ikke færre end 15 såkaldte 100 procents kvalitetstjek undervejs.

I øvrigt bruges i vid udstrækning de samme svenske maskiner og robotter på alle SKF-fabrikker.

På denne produktionskanal 38 fremstilles også lejer til eksempelvis den nye Opel Insignia – en operation som kræver testarbejde for en halv million euro samt investering i nye værktøjer for 850.000 euro, oplyser produktchef og ingeniør, Daniele Trossi, som viser rundt.

Øget integration

SKF købte for to år siden en fabrik i Bologna (GLO), som fremstiller drivakselled, og netop den øgede integration mellem kuglelejer og drivakselled er en forstærket tendens, påpeger han.

Inden for hjullejekits til eftermarkedet er SKF oppe på hele 1050 af slagsen og dækker dermed 97,5 procent af den europæiske bilpark – i Danmark er dækningen hele 98 procent.

- Fordelene ved SKF er blandt andet, at vi trækker på over 100 års erfaring, at vi har indgående OE-knowhow, at vi har de rette kits, at vi har en bred TecDoc-dækning, at vi leverer teknisk og marketing-support samt vores meget brede sortiment, oplister Daniele Trossi og tilføjer.

- Vi ønsker at fremstå som en premium systemleverandør.

SKF satser ligeledes på at flytte den tekniske support til et næste niveau – blandt andet via komplicerede monteringsinstruktioner (video med national tekst) på YouTube.

- Generelt ønsker vi at promovere vores drivakselled, hvor vi dækker en stadig større del af bilparken. Inden for kits er vi kommet med 155 nye af slagsen i 2011. Vi har således en dækning inden for drivakselled i Danmark på 66 procent, oplyser Daniele Trossi.

Samlet har SKF i dag 1902 kits inden for drivakselled.

SKF kommer typisk på banen i udviklingsarbejdet 2-4 år før, en ny bilmodel ruller ud til kunderne.

Muddertest

Alle prototyper samt de første dele fra en ny produktion gennemgår en omfattende test under ekstrem vægt og hastighed – enten efter bilfabrikkernes eller SKF’s egne specifikationer. Særligt hårde er test-kravene fra eksempelvis Audi, BMW og GM.

Mulighederne for testning af hjullejer er omfattende og testmaskinerne talrige, og for eksempel har BMW selv benyttet SKF’s eget testudstyr hele tre gange inden for det sidste halvandet år.

Der foretages træthedstest, bremse-crash, mudder-test samt støv- og temperaturtest. Hertil kommer test inden for eksempelvis friktionsmoment, tilting og stivhed.

Ferrari-samarbejde

Racing udgør en stigende del af SKF’s aktiviteter inden for hjullejer, og i 2001 etablerede selskabet sin egen racing-division. Her er målene blandt andet at bidrage til en hurtig og ekstrem testning af produkter og teknologi, at styrke selve mærket og at opbygge en profitabel racingforretning, oplyser Alberto Monetti, racingingeniør hos SKF.

SKF leverer i dag dele til alle holdene i Formel 1 klassen – faktisk er man helt oppe på 150 dele inden for kuglelejer per racer inden for eksempelvis motor, affjedring, gearkasse og hjul.

SKF-fabrikken ligger tæt på Torino og dermed Fiat-fabrikkerne, som i dag ejer Ferrari, og netop Ferrari har SKF arbejdet tæt sammen med lige siden 1947 – en rekordlang periode i Formel 1 sporten.

Leverancerne fra SKF omfatter også andre kendte italienske mærker som Pagani Zonda, Ducati og MotoGuzzi.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064