Drift og arbejdsmiljø hænger sammen
Der er mange penge og ærgrelser at spare for landets autoværksteder ved at forebygge problemer med lifte, løftere, donkrafte og andet værkstedsudstyr.
Når Arbejdstilsynet kontrollerer arbejdsmiljøet og sikkerheden på landets virksomheder, foretager de i første omgang en hurtig screening. Fornemmer de, at der er problemer, vender de tilbage og foretager et grundigt eftersyn (et såkaldt tilpasset tilsyn) af værkstedet og værkstedets udstyr.
- Af de autoreparationsværksteder, Arbejdstilsynet besøgte sidste år, foretog de et grundigt eftersyn på næsten tre ud af fire virksomheder, fortæller Michael Helding, som står i spidsen for Würth Danmarks specialistafdeling inden for værkstedsudstyr.
Næsten halvdelen af de problemer, de registrerede, vedrørte utilstrækkelig forebyggelse af ulykker i forbindelse med blandt andet lifte og andet løfteudstyr samt kemiske og biologiske belastninger.
Mange af problemerne kan relateres direkte til udstyret på værkstedet, og erfaringen viser, at mange af de farlige situationer opstår, når udstyret ikke er tilstrækkelig vedligeholdt.
Det udløser problemer med at anvende udstyret korrekt eller ligefrem driftstop. Derved opstår der uvante og uforudsigelige situationer, og så opstår de farlige situationer og alvorlige arbejdsulykker, som der jo desværre oftest er tale om, når det handler om store hydrauliske maskiner som lifte. De ting, som skaber problemer for arbejdsmiljøet, er med andre ord de ting, som også er uhensigtsmæssige i forhold til at udføre arbejdet effektivt og på det serviceniveau, som kunderne forventer.
En god investering
Ifølge loven skal der foretages og dokumenteres et årligt eftersyn af det meste værkstedsudstyr, såsom stempellifte, sakseløftere og mobilsøjler.
Og selv om det kan virke bureaukratisk, mener Michael Helding, at den systematik, det giver, også tilfører værdi i forhold til virksomhedens økonomi og daglige drift.
- Alle mekanikere fortæller deres kunder, at det er sund fornuft at foretage løbende service på deres bil. På kort sigt sparer man lidt ved ikke at gøre det, men på lang sigt koster det. Dels fordi bilens levetid bliver kortere, og fordi reparationerne ender med at blive mere omfattende og dyrere, end hvis problemerne var blevet løst inden det greb andet med sig. Det er ikke spor anderledes med værkstedsudstyr, siger han.
Würth oplever da også, at flere og flere værksteder vælger at indgå en serviceaftale med Würth, som så sørger for, at lifte, dækmaskiner og andet værkstedsudstyr bliver serviceret, vedligeholdt og efterset efter lovgivningens krav, så værkstederne ikke behøver at bekymre sig om det.
I hele landet
Würths specialafdeling for værkstedsudstyr kan levere, installere og servicere alt det udstyr, der hører til på et moderne bilværksted, fra autolifte og dækmaskiner til ventilations- og udsugningsudstyr. Ekspertisen er ikke begrænset til de produkter, virksomheden selv forhandler, for eksempel udstyr fra Hunter, Celette og Air-Con, så de servicerer også gerne udstyr fra andre leverandører.
Selv om der foretages løbende service, vil der indimellem opstå uforudsigelige problemer, som skal løses så hurtigt som muligt. Derfor har Würth servicemontører i alle områder af landet, så de hurtigt kan træde til, når der er akut brug for dem. Montørerne modtager løbende efteruddannelse, så den samme montør kan løse de fleste opgaver hos den enkelte kunde.
- Würth gør meget ud af at sikre, at det er den samme montør, som servicerer udstyret hos den enkelte kunde. Blandt andet fordi det gør arbejdet mere effektivt, men også fordi det sikrer kontinuitet og løbende dialog mellem vores montør og værkstedet, siger Michael Helding.
- Det giver tryghed for alle parter. Hvis en opgave kræver helt særlig viden eller en særlig autorisation, vil der dog altid komme en mand, som har den påkrævede kompetence.