23948sdkhjf

På skinner for Lundberg Autoglas

En gammel DSB perron bliver inddraget til nyt kæmpelager hos glasimportøren i Skive, der råder over Skandinaviens største US-bilrudelager – også til Olsenbandens Chevy.
Det er alt eller intet, hvis man skal være rudeimportør. Kunderne – de danske værksteder, autoglarmestre og grossister - skal kunne få deres varer med dags varsel, og autoglas kan ikke hjemtages "just in time", men skal lagerføres. Derfor er Jørgen Lundberg, indehaver af Lundberg Autoglas i Skive, glad for, efter fem års kamp, at have fået ja af DSB til at kunne inddrage 5300 kvadratmeter perron-areal til sit lager i en nedlagt DSB godsterminal fra 1963, som han har opereret i siden 1991.

Lundberg Autoglas har af flere omgange udvidet til i alt nu 2350 kvadratmeter, der rummer en stor del af de 38.000 ruder fordelt på 5500 varenumre, som de seks ansatte lagerfører og sender. Men mange ruder står ubeskyttet i trækasser på de tidligere perroner. Det har gennem årene kostet Jørgen Lundberg adskillige tusinde kroner i hærværk og smadret glas, der ikke kunne forsikres. Derfor skal ruderne nu under lås og slå i en ny stor lagerbygning, når han formentlig får lov af kommunen, som ellers i mange år har rumlet med byudviklingsplaner for området.

- Jeg regner med at bygge på det halve areal for omkring fem millioner kroner, som jeg betaler kontant – som altid. Det er sådan, jeg driver forretning på god jysk manér, siger Jørgen Lundberg, der er født i Skive og tidligere arbejdede på GM-lageret i byen.

US-ruder i opsving

Tiden med US-biler bed sig fast, så derfor har Jørgen Lundberg i dag, hvad han kalder Skandinaviens største lager i US-ruder. Det tæller cirka 2000 styk til herlige biler såsom Olsen Bandens Chevrolet Biscayne 1959, Buick Century 1957, men også til glasfiberbilen Talbot Matra Murena, der ikke ruster, og hvor nærmest kun ruderne kan gå i stykker. Hertil et hav af Ferrari’er og Mercedes-biler.

- Jeg plejer at sige, at jeg har ruder til amerikaner-biler lige fra 55 Chevrolet Bel-Air til den nyeste nye Orlando fra Chevrolet. Og US-ruderne sælger mere og mere, fordi en del danskere gerne vil køre de store pickup’er såsom Dodge Ram og Ford T-150. Fordelen ved US-biler er, at inden for en årgang er karossen den samme. Tre ruder passer for eksempel til en årgang af alle GMs modeller, fortæller Jørgen Lundberg.

Dynamit-sprængte ruder

Nicher er han i det hele taget glad for. Det fører nemlig ofte til andet salg. Entreprenørmaskiner i Norge aftager en del autoglas fra Skive – for når der sprænges ny vej i nabolandet, ryger der ikke sjældent en rude.

Lundberg Autoglas er især gode til asiatiske biler, hvor Jørgen Lundberg noterer sig, at antallet af Japan-biler falder i forhold til biler fra Korea, hvilket vil blive yderligere accelereret, når importtolden til Korea sættes ned i år.

Udvælger leverandører

Siden midt i ’90-erne har Lundberg Autoglas eksporteret for 150 millioner kroner. 40 procent af omsætningen, som vi ikke får lov at nævne, går til især Skandinavien, Tyskland og Italien.

- Jeg har en fin bundlinje og soliditet, men er glad for ikke at skulle udstille mine forretningstal. Mine samarbejdspartnere tjekker af og til min kreditværdighed hos banken og finder, at de fint kan handle med mig, siger Jørgen Lundberg.

Han fremhæver et godt salg på grund af sit sortiment, kvalitet og pris. Han er nødt til at have flere leverandører, for nogle er gode til noget, andre noget andet. De tæller AGC fra Japan, Saint-Gobain, Pilkington og Guardian. Samt ikke mindst det hurtigst voksende mærke i verden, kinesiske Fuyao, som nu producerer 110 millioner ruder årligt og monterer originalt i biler som Volvo S40 og V50 samt i Opel Insignia og Chevrolet og Ford i USA.

Vil ikke montere

Oprindelig startede Lundberg Autoglas med import fra Finland, der havde et hav af glasfabrikker, men det er blevet for dyrt nu, og en del af dem er lukkede, fortæller Jørgen Lundberg.

- En anden årsag til vores gode salg er, at vi ikke monterer ruder, som andre importører, og dermed ikke tager brødet ud af munden på vores kunder. Den kritik hører vi oftere og oftere. Og så har jeg valgt ikke at drive mange filialer og have kostbar logistik med mange halvtomme vareture, som andre importører og grossister lider af. Men selvfølgelig leverer vi fra dag til dag, siger Jørgen Lundberg.

Lav glaspris i 10 år

Lundberg Autoglas modtager en 40 fods container 30 gange årligt med kassevis af ruder, samt utallige lastbiler med op til 1200 ruder ad gangen. Kvaliteten sikres ved minutiøst at sammenligne og opmåle OE originalkvalitet med ARG – Aftermarket Replacement Glass – til eftermarkedet.

Jørgen Lundberg husker at have været til møde så langt tilbage som i 1986 med det daværende Færdselsstyrelsen om haze – rudeslid, til fare for trafiksikkerheden.

- Jeg har noteret mig, at glas Dansk Autoglas stadig forfølger sagen, men om det fører skærpede regler med sig, vil jeg se, før jeg tror det. Vi er ikke medlem, da jeg anser Dansk Autoglas for en forening for håndværksmestre, siger Jørgen Lundberg. Han så gerne årlige syn, der, ligesom et højt nybilsalg, giver større rudesalg. Mest via bilhandlere og autoglarmestre, for bilejere undlader at skifte slidte forruder før bilkøb og -salg.

- Og så kan det jo undre, at autoglas faktisk ikke er steget i pris i 10 år herhjemme, hvor udsalgsprisen er lavere end i andre skandinaviske lande, siger Jørgen Lundberg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078