Service er vigtigere end prisen
Bilcentret Peer Glad A/S i Kalundborg kan ikke prale af at være billigst på værkstedspriserne, men det gør heller ikke noget, for det er graden af service over for kunderne, som det hele handler om.
Som hos alle andre bilforhandlere er eftermarkedet enormt vigtigt for, at bilforhandlingen kan være en sund forretning. Men selvfølgelig intet værkstedsarbejde uden salg af biler.
-Vi er jo ikke billigst, så vi kan ikke konkurrere på prisen med de frie værksteder. Vi er måske 10 procent dyrere end dem. Til gengæld får kunderne opdateret deres bil, når de har deres nye bil inde til service. Så sætter vi computeren til og overfører opdateringer til bilen. Det er det, vi som autoriseret bilforhandler skal have fortalt kunderne, at vi kan, siger Peer Glad.
Prisen er altså langt fra den vigtigste konkurrenceparameter. Det er derimod graden af service, fortæller Jacob Glad.
-Der, hvor vi skiller os ud, er i graden af service over for kunderne. Vi henter og bringer 40-50 biler på Sjælland om ugen. Hovedparten af vores Land Rover-kunder bor i Nord- og Østsjælland. Vi henter bilerne til service og afleverer dem igen. Hvis en kunde for eksempel skal ud at flyve, henter vi bilen i lufthavnen, servicerer den, og vi ved præcis, hvornår kunden lander igen, så vi sørger for, at bilen står klar i lufthavnen til ham, siger Jacob Glad.
Han forklarer, at eftersom Land Rover er et nicheprodukt, er Land Rover-kunderne villige til at køre langt for at få bilen serviceret.
-Med Land Rover ser vi hele Danmark som vores marked, mens det med Peugeot er mere lokalt, så vi arbejder på to fronter, tilføjer han.
Vigtig markedsføring
Selvom Peer Glad er landets største Land Rover-forhandler har bilcentret på ingen måde glemt Peugeot. Her har bilcentret nogle markedsandele, der er væsentlig større end dem Peugeot har på landsplan.
-Hvis man er Peugeot-forhandler i Brønshøj, kommer der måske en kunde fra Taastrup, og næste gang kommer der en fra Herlev. Herude har vi kun én chance, hvis ikke vi giver folk en ordentlig behandling, får vi aldrig mere solgt en bil til ham. Derfor er det vigtigt, at folk kan lide at komme her. Til gengæld er der også en dobbelt effekt, rygtet spredes jo. Det er bedre end en annonce i avisen, siger Peer Glad.
Udover de undersøgelser, som Peugeot-importøren gennemfører, bruger Peer Glad også selv ressourcer på at undersøge kundetilfredsheden og lønsomheden, for alle afdelinger i firmaet skal gøre det godt.