23948sdkhjf

Glad uddanner specialister

En mekaniker skal kunne gå i dybden og skal kende et bilmærkes spidsfindigheder. Det er holdningen hos Bilcentret Peer Glad A/S i Kalundborg, der uddanner mekanikerlærlinge i et enkelt bilmærke.
Bilcentret Peer Glad A/S forhandler bilmærkerne Land Rover, Range Rover, Peugeot og Fiat og har eksisteret som familieejet virksomhed i Kalundborg siden 1972. Siden da er der blevet uddannet mange lærlinge hos Peer Glad, og aktuelt har firmaet otte lærlinge, to på pladeværkstedet og seks på mekanisk værksted. I forhold til de cirka 55 medarbejdere, som virksomheden beskæftiger, giver det en rimelig høj procentandel af lærlinge.

Hos bilcentret gør man meget for, at lærlingene skal få en god uddannelse, og der bliver taget hånd om den enkelte. Det resulterede for nylig i, at Bilcentret Peer Glad fik overrakt PraktikPladsPrisen, der uddeles på vegne af Industriens Uddannelses- og Samarbejdsfond for initiativer, der i særlig grad understøtter, at flere unge vælger en uddannelse på industriens område.

Først og fremmest sørger bilforhandleren i Kalundborg for, at lærlinge ikke kun går til hånde, men bliver uddannet som specialister i et enkelt bilmærkes krinkelkroge.

-Vi synes, at lærlingene bliver bedst, når de arbejder med et enkelt bilmærke. Bilerne har udviklet sig til at være meget komplekse, så det tager for lang tid at sætte sig ind i nye systemer, siger Jacob Glad, direktør og medindehaver hos Bilcentret Peer Glad.

Han suppleres af Peer Glad, der betoner vigtigheden af at være specialist til fingerspidserne.

-Der er forskel på at være en god mekaniker og at være specialist på et mærke. Vi ser tit, at når vi ansætter en svend udefra, der er uddannet på et frit værksted, kan han være rigtig god til at lave service på en bil, men når man kommer til spidsfindighederne i de enkelte mærker, så kræver det erfaring. En lærling, der har gået hele perioden på et Peugeot-værksted, bliver specialist i det, mener Peer Glad.

Det er dog ikke anderledes end, at en lærling efter endt uddannelse kan skifte over til et af de andre bilmærker, hvis han ønsker det.

Udgangspunktet for firmaet Peer Glad er, at lærlingene skal blive i firmaet efter endt uddannelse.

-Vores udgangspunkt er, at vi gerne vil beholde dem, når de er udlært. Det kræver, at de brænder for det og også bliver kundeorienterede. Kundekontakten er rigtig vigtig, og det gør ikke noget, at de fra starten lærer, hvordan vi gerne vil have, at de servicerer en kunde, siger Jacob Glad.

Tager hånd om den enkelte

Til daglig er det de udlærte svende i firmaet, der trækker det største læs med at uddanne og træne lærlingene. Bilforhandleren sørger også for at have et godt samarbejde med de tekniske skoler, og der bliver fulgt op på, hvad lærlingen efter et endt skoleophold har lært.

Derudover har det også nogle gange været nødvendigt at tage særlige hensyn til den enkelte, og det gør Bilcentret Peer Glad gerne.

-Vi har haft nogle situationer, hvor en lærling er kommet ud af balance, og det har vi taget hånd om. Vi har for eksempel en lærling, som kom ud i et stofmisbrug. Nu er han kommet på ret køl igen og er blevet stoffri. Hans største ønske var at tage sin uddannelse færdig her, så han er startet her igen og har fået forlænget sin lærlingetid, nævner Jacob Glad som eksempel.

-Vi har også haft andre eksempler, hvor en lærling bare ikke har fungeret. Nogle gange har vi haft fat i forældrene for at få dem på ret køl, tilføjer han.

Lige nu er Bilcentret Peer Glad i Kalundborg i fuldt sving med at finde den næste lærling, som skal starte 1. januar. Det er ganske vist først om et halvt år, men det gælder om at være på forkant, hvis den helt rigtige lærling skal findes.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068