23948sdkhjf

Fik monteret livsfarlige brugte lifte

Mike Harati måtte tilkalde et nyt liftfirma, der opdagede fejlagtigt opsatte og nedslidte lifte på det nystartede værksted i Risskov.
- Jeg er rystet over, at et liftservice-firma kan finde på at efterlade to opsatte lifte, hvoraf den ene viser sig at være totalt nedslidt og den anden samlet forkert sikkerhedsmæssigt. Heldigvis gik den ene i stå, og heldigvis ville firmaet ikke komme igen og se på sagen trods flere henvendelser, så nu har et andet, og mere seriøst, liftfirma afsløret, at liftene var livsfarlige at arbejde under, siger Mike Harati. Han har netop startet værkstedet Risskov Car Pit i Teknicar kæden sammen med en kompagnon og driver desuden sikkerhedsfirmaet Crown Security.

Mike Harati købte to brugte tosøjlede Stenhøj-lifte fra jyske værksteder via Den Blå Avis for 13.000 kroner stykket. Liftene koster fra ny cirka 24.000 kroner stykket. Til opsætningen hyrede han et midtjysk liftservicefirma. Herfra har han nu modtaget en regning for opsætning lydende på 4000 kroner eksklusive moms, som han ikke vil betale.

Indrømmer brøler

Fra liftservice-firmaet forklarer indehaveren overfor Motor-magasinet, at han ikke tilbød at renovere den nedslidte lift fordi, han overhørte en telefonsamtale der indikerede, at Mike Harati skulle være en dårlig betaler.

- Jeg har arbejdet med lifte en del år og har, som uddannet maskinarbejder, arbejdet med væsentlig mere avanceret teknologi og mekanik end i lifte og har kurser i PLC-styresystemer og elkurser – men desværre har liftbranchen ikke en certificering, der kan dokumentere kvalifikationer, siger indehaveren, som Motor-magasinet har accepteret ikke bliver nævnt med navns nævnelse, idet han indrømmer at have begået en "brøler" ved opsætningen. Han efterlyser såvel en liftuddannelse samt krav til, hvad liftfirmaerne skal stille af krav til lifte, idet han mener, det ikke er hans opgave at tjekke, om lifte mangler sikkerhedssystemer, når de er CE-mærket fra fabrik og importør.

Useriøst arbejde

Fra det tilkaldte andet liftfirma, Levring Lift Service i Ry, mener indehaver Stig Levring, at hans kollega ikke har udvist rettidig omhu eller kendskab i arbejdet.

- Man kan med det blotte øje se, at de vigtige sikkerhedsmøtrikker, kæder og wirer er slidt ned, inden man samler en lift. Hvis man vel at mærke har den nødvendige ekspertise. Derfor er det useriøst at samle en lift og derefter fortælle kunden, at den er ubrugelig. Desuden kan jeg konstatere, at sikkerhedssystemet er samlet forkert med trækstang og brudwire på den anden lift, der ellers er teknisk i orden. Den har helt sikkert ikke været prøvet af sikkerhedsmæssigt efter samling. Jeg ville som kunde også føle mig snydt og nægte at betale, siger Stig Levring.

Han mener, den aktuelle sag er et godt eksempel på de problemer, liftbranchen slås med for tiden i forhold til mange useriøse aktører på markedet samt Arbejdstilsynets indsats, som Motor-magasinet har beskrevet i nylige artikler om emnet.

Moralsk ansvar

Reparation og udskiftning af reservedele på de to lifte i Risskov vil koste Mike Harati 10.000 kroner ekstra til Levring Lift Service.

- Det må jeg tage med, nu da jeg desværre har købt et par ringe, brugte lifte. Jeg kunne aldrig drømme om at sælge dem videre vel vidende, at de var livsfarlige at arbejde under. Ligesom jeg er blevet frarådet at købe billige "kina-lifte" til samme samlede pris som for køb og udbedring af disse to Stenhøj-lifte, siger Mike Harati.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093