23948sdkhjf

De autoriserede værksteder gør comeback

Især i bilernes mellemalder, men også for ældre biler, har de frie værksteder tabt terræn.
De frie værksteder har gennem flere år været dygtige til at skaffe nye kunder, ikke mindst i kraft af ændrede garantiregler og kraftig markedsføring i de forskellige værkstedskæder. Kunderne er kommet fra de autoriserede værksteder. Men nu påviser nybilforhandlernes organisation Bilbranchen under Dansk Industri en udvikling, hvor de autoriserede genvinder terræn.

Bilbranchen har gennem de seneste år gennemført en række undersøgelser omkring bilejerne i

Danmark. Herunder har en gruppe spørgsmål været relateret til bilejernes brug af henholdsvis autoriserede og frie værksteder. Den samme undersøgelse har nu været udført tre år i træk.

- Sidste år kunne Bilbranchen påvise et meget stort ryk væk fra de autoriserede over til de frie, en udvikling der var markant på blot et år. I år fremgår det dog tydeligt, at de autoriserede mærkeværksteder har taget udviklingen alvorligt og har lagt ekstra meget arbejde i at genvinde kunderne og holde på dem. Denne udvikling er både god for konkurrencen og god for kunderne, siger Thomas Møller Sørensen, der tiltræder som ny branchedirektør 1. oktober.

Det kritiske 4. år

For at illustrere udviklingen har Bilbranchen lavet en graf, der viser udviklingen de seneste tre år.

Grafen illustrerer, hvor mange procent af bilejerne der benytter henholdsvis et mærkeværksted eller et af de frie værksteder ud fra bilens alder. For eksempel fremgår det, at hvor 86,1 procent. af bilejerne i 2010 benyttede et mærkeværksted i bilens første år, var dette tal i 2011 faldet til 76,9 procent. Men i 2012 er det steget kraftigt til 91,7 procent.

Sidste år viste undersøgelsen, at mærke-værkstederne var kommet under øget pres fra de

frie, idet 50 procent af bilejerne var gået væk fra mærkeværkstederne mellem bilens 3. og 4. år. I

Bilbranchens undersøgelse fra 2010 skete dette skift først efter 5 år.

- Ændringen på 50 procent skæringen var markant på kun et år. Men i år lader det til, at mærkeværkstederne har generobret noget af det tabte terræn. Undersøgelsen for august 2012 viser, at det er lykkedes mærkeværkstederne at forskyde kurven, så de nu holder på bilerne til mellem deres 4. og 5. år, siger Thomas Møller Sørensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.13