UDEN REGLER VILLE VI have lovløse tilstande som i det vilde vesten. Men regler er også ensbetydende med unfair konkurrence, mener dem der overholder reglerne i respekt for demokrati og samfund. Moralsk anløbne, derimod, mener, at regler er til for at blive brudt. I denne uges Motor-magasinet bringer vi to artikler om emnet fusk, snyd og brudte regler. Den ene handler om, hvor skruppelløst nogle liftservice-firmaer arbejder, når de samler og servicerer dødsens farlige lifte på værkstederne, uden at reparere dem forsvarligt. Det er hul i hovedet, bogstaveligt talt, for ryger en lift ned på brøkdele af sekunder, er sandsynligheden for at blive ramt uhyggelig stor. Flere i branchen begynder så småt at tale om at skabe en reel uddannelse som basis for mere seriøst liftarbejde. Det kan næsten ikke gå hurtigt nok for at komme disse tilstande til livs, hvor nogle vælger at sætte andres liv og lemmer på spil på grund af selvforskyldt uvidenhed eller endnu værre; for ussel mammons skyld.
DEN ANDEN SAG ER om DR1-programmet Bag Facaden, der forleden handlede om systematisk svindel med bilernes kilometertal, som nemt lader sig spole frem eller tilbage. Endnu engang måtte branchen se et af sine få brodne kar blive trukket frem. Tilsyneladende vurderede DR1-redaktionen, at det var så godt tv at se den sure svindler drøne sin bil direkte ind i DRs sendevogn, at store dele af udsendelsen blev brugt på dette tilmed set fra forskellige vinkler. Juhuu, fede billeder i kassen. Men holdet bag udsendelsen "glemte" blandt andet at fortælle, at autobranchens europæiske organisation CECRA har indstillet til EU-kommissionen, at et paneuropæisk registreringssystem for bilernes kilometertal ved periodiske syn bliver oprettet. Det tangerer journalistisk fusk af værste skuffe desværre laver tv-kanaler ikke programmer om tv-kanaler, der fusker