23948sdkhjf

Med NASA på sidelinjen

En ekstralang sporingslift til 4-hjulsudmåling hos Super Dæk Service i Karlslunde er udstyret med teknologi udviklet til rumfart af NASA.
Kan man ved hjælp af computer-teknologi ramme månen med Apollo 11, må der ligge noget godt i edb-programmerne, som har hjulpet rumskibet på vej og den teknik, må kunne bruges til noget mere jordnært.

Det er netop, hvad der er sket i sporingsapparatet John Bean 3D Lite visualiner, som er en central del af udstyret sammen med en specialudviklet sporingslift med en kørebane på 5,7 meter.

Lift og udstyr står hos Super Dæk Service i Karlslunde.

- Vi oplever jo, at der kommer varebiler og minibusser som Mercedes Sprinter og VW Crafter, der har en længere akselafstand end varevogne og minibusser tidligere havde, fortæller afdelingsleder af Super Dæk Service i Karlslunde, Henrik Vejen.

Og for at kunne udføre sporinger på en enkel og hurtig måde valgte firmaet at investere i en 4-hjulsudmåler, hvor man kan klare køretøjer med en akselafstand 4,70 og op til fem ton.

Alternativet var og er, at den voksende vognpark af de længere køretøjer enten skulle udmåles på et lastvognsværksted eller, at man for at udmåle for- og baghjul skulle vende bilen og dermed forlænge processen tidsmæssigt.

- Vi er meget effektive med den lange lift og 3D udmålingssystemet, der er udviklet hos NASA, der er den amerikanske rumfartsadministration, så præcisionen er også helt i top, forklarer Henrik Vejen.

Ny lift type

- Der er tale om en prototype som Flex1one fik bygget til os hos Space i Italien. Da vi fik lift og udstyr i februar, var vi de første, der fik en lift af den type, fortæller Henrik Vejen.

Liften er desuden bygget uden tværbom i den ende, der vender mod sporingsapparatet, så mekanikeren ikke skal ud i en akavet gymnastisk øvelse for at se tallene og illustrationerne på skærmen.

Selve sporingsapparatet har software som dækker 99 procent af bilparkens modeller.

- Vi kan udmåle og justere alle vinkler og tal på styretøjet, hvad enten det drejer sig om camber, caster eller toe. Vi starter med bagenden og retter, hvad man kan rette og tager derefter forenden.

Opgaverne kommer både fra private, andre værksteder og vognmænd.

- Man fokuserer meget på et dæks "kilometerertal", men det nytter meget lidt, hvis man ikke samtidig sikrer sig, at styretøjet er korrekt justeret – og det gælder ikke bare de lange biler, vi nu taler om, siger Henrik Vejen.

Det koster på dæk- og brændstoføkonomien, hvis sporingen ikke er i orden. Er styretøjet ikke justeret korrekt slides dækkene skæve, og dette kan medføre en ukomfortabel kørsel og en øget sikkerhedsrisiko.

Mere end dæk

Ligesom landet øvrige 58 Super Dæk Service kan man i Karlslunde klare alt med dæk og mekanisk arbejde på person- og varebiler og har desuden landsdækkende døgnvagt.

- Det er bare ikke alle som ved det, siger Henrik Vejen.

Det er ikke mere end to år siden, at der kom et Super Dæk Service skilt på lokalerne på Svejsegangen 7 i Karlslunde, nabo til motorvej E20 syd for København, men afdelingen består af mange års erfaring.

Afdelingsleder Henrik Vejen har arbejdet med dæk og mekanik i over 20 år, og afdelingen servicerer alt fra en trillebør og personvognsdæk på værkstedet til at køre ud med servicevognen og hjælpe til, når lastvogne, entreprenør- eller landsbrugsmaskinerne skal have nyt udstyr eller repareret det gamle.

Der arbejder otte personer på værkstedet, syv mænd og en kvindelig mekanisk værkfører.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079