23948sdkhjf

Ringe interesse for støddæmpertestere

I betragtning af, hvor hurtigt den er tjent hjem, undrer Rolf Mandrup, Diginor, sig over, at ikke flere værksteder anskaffer en støddæmpertester.
Testere af alle slags er en nødvendighed på et moderne autoværksted for, at de kan stille de rigtige diagnoser på de stadig mere komplicerede biler. Mange af dem køber testerne hos Diginor i Allerød, hvor indehaver Rolf Mandrup nogle gange undrer sig lidt over værkstedernes prioritering og dispositioner.

- Mange vælger uden større betænkeligheder at investere op mod 200.000 kroner på et apparat til udmåling af styretøj, som de måske er op mod 10 år om at tjene hjem. Derimod er der meget ringe interesse for at købe en støddæmpertester, som de fleste værksteder kan tjene hjem på bare et par år, siger Rolf Mandrup. Og han udtaler sig på baggrund af egne erfaringer.

Da Rolf Mandrup i slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000 drev autoværksted sammen med en kollega på Frederiksberg, var der investeret i en støddæmper- og bremserulletester.

Synligt bevis

- Det gav rigtigt godt dengang, og vi havde et temmelig stort lager af støddæmpere og bremsedele. Det var en rigtig god forretning, fordi vi kunne vise kunderne testresultatet uden at skulle forklare ret meget. De kunne selv se, at testeren viste, at støddæmperne ikke var gode nok, så der var sjældent problemer med at få dem til at indse, at de skulle skiftes. Mange undersøgelser viser, at der også i dag kører alt for mange bilister rundt med en eller flere defekte støddæmpere til fare for både dem selv og deres medtrafikanter. Så der er virkelig nemme penge at tjene for værkstederne samtidig med, at trafiksikkerheden forbedres, konstaterer Rolf Mandrup.

Måden, vi kører på, er nok den samme som dengang, men de veje, vi har i dag, er ændret noget. Vi har langt flere rundkørsler, og de bump der skal dæmpe hastigheden, er nok gode for ulykkesstatistikken, men ikke for bilens støddæmpere.

- Alle tests viser, at dæmpningseffekten er svækket allerede ved 60.000 kilometer, men også at der er forskel på højre og venstre side grundet rundkørsler. Højre side kan være op til 30 procent ringere, siger Rolf Mandrup.

Håb forude

Han ser dog lidt fortrøstningsfuldt på fremtiden i takt med, at flere biler får elektronisk styrede støddæmpere. Her vil bilens eget infocenter (OBD) vise, at der er fejl, men den videre fejlsøgning bør suppleres med en test af dæmperne. Det er også sådan, man kombinerer udlæsning af fejlkoder på motoren med en efterfølgende 4-gastest.

Investering i en støddæmpertester behøver ikke være så dyr. Der er både transportable modeller og modeller til fast montering. Uden pc, som værkstedet oftest har i forvejen, er det en investering på under 100.000 kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093