Krise-hjælp til bilforhandlerne
Bud på kriseværktøjer på mærkeforeningsmøde.
Selv om bilsalget målt i antal solgte biler er rekordhøjt, så er det ingen hemmelighed, at forhandlerne næsten ingen penge tjener som følge af den lave avance på de solgte biler. Derudover mister værkstederne arbejde på grund af den lave totalskadegrænse.
Derfor har D.A.F. nu allieret sig med nogle aktører, der kan bistå forhandlerne, og på mærkeforeningsmødet præsenterede disse aktører deres bud på kriseværktøjer. Efter en indledning, hvor foreningens formand Knud Nielsen skitserede det nuværende marked, gav fire talere hver deres bud.
Betændte emner
René Tønder fra Udvikling A/S satte ord på de udfordringer, bilforhandlerne bliver mødt af frem mod 2015. Og der er rigeligt at tage fat på. Den spinkle kapital, som mange forhandlere døjer med, forværres af den segmentforskydning, som er sket i salget af biler fra store og mellemstore biler til de små. Det har en markant indflydelse på rentabiliteten. Præferencerne hos kunderne har altså ændret sig og gør det fortsat og det medfører en faldende loyalitet.
Og loyalitet er præcis hvad konsulenthuset Loyalty Group fremlagde sine synspunkter om til mødet. Konsulenthuset fremhævede vigtigheden af at optimere indtjening gennem en styrkelse af relationerne til eksisterende kunder og medarbejdere. Forhandlerne skal være varsomme med at bede til, at krisen snart er overstået og i stedet tilpasse dig markedet som det er nu, lød budskabet.
D.A.F.s chefjurist Karoline Thomsen fremlagde status på gennemsigtighed i branchen herunder juridiske tendenser i nye mærkekontrakter og hvilke konsekvenser dette har for forhandlerne. Oplægget blev rundet af med lovforslag L94 og den betydning, det har for registreringsafgiften.
Endelig gav Danvurdering en række bud på de økonomiske udfordringer, som branchen står overfor herunder de muligheder og problemer, forhandlerne kan risikere at stå med som følge af en faldende indtjeningskurve.
De to udsendte advokater fortalte blandt andet om muligheden for at få udarbejdet en virksomhedsstresstest, hvor en revisor, vurderingsmand og/eller advokat afdækker kritiske risici og i samarbejde med forhandleren forsøger at minimere tab samt vurderer behovet for en omstrukturering. De fortalte også om finansieringsmuligheder og konsekvenserne ved en eventuel rekonstruktion.
D.A.F. tager næste skridt
Erfaringer fra både mærkeforeningsmødet og fra de medlemsmøder, som foreningen har afholdt i løbet af efteråret, viser, at medlemmerne efterspørger konkrete kriseværktøjer.
På den baggrund iværksætter D.A.F. en række initiativer, der har til formål at hjælpe foreningens medlemmer igennem krisen. Disse initiativer vil blive et centralt omdrejningspunkt for en række medlemsaktiviteter, som foreningen sætter i søen fra og med begyndelsen af 2013.