23948sdkhjf

Bilsælger-fest og annoncekamp

Biltorvet skal nu sælges på aktier til landets bilforhandlere for at gøre op med monopol og høje bilannonce-priser.
Der var både feststemning og kampånd på Danmarks Automobilforhandler Forenings generalforsamling og årsmøde på Tøystrup Gods ved Ringe på Fyn i tirsdags den 15. maj.

For feststemningen stod det første hold på D.A.F.’s nye bilsælger-uddannelse, hvorfra de sidste havde bestået eksamen dagen før. 18 nye bilsælgere fik deres uddannelsesbeviser på årsmødet samt pæne ord med på vejen fra både D.A.F.-formand Knud Nielsen og lærer Gitte Holmen Møller fra Business College Syd - Mommark Handelsskole.

- Den nye bilsælgeruddannelse skal ses på baggrund af D.A.F.’s erklærede målsætning om at styrke branchens uddannelser, fordi det i sidste ende vil gavne forhandlerne, at medarbejderne får et uddannelsesmæssigt løft. Dét vil nemlig gøre dem i stand til at give kunderne en mere kvalificeret service. Vi møder jo konstant mere krævende kunder, der forventer en service, der i top. Ellers går de ganske enkelt igen, påpegede Knud Nielsen.

Netop i sidste uge var første hold elever til eksamen efter et forløb med i alt ni moduler, der har omfattet både praksis og teori, styret af uddannelseskoordinator Johnny Nedergaard.

- Tilbagemeldingerne har generelt været så positive, at vi har besluttet at etablere et nyt hold til august. Og min opfordring til jer er klar: Benyt jer af denne mulighed for at sende jeres medarbejdere på en uddannelse, der er specialdesignet til de særlige forhold i netop vores branche. Det er godt for jeres medarbejdere. Det er godt for jer. Og det er godt for branchen, sagde formanden og tilføjede:

- Desuden arbejder vi også på at kunne etablere en uddannelse for erhvervssælgere. Det er et lidt mere omfattende projekt, men vores målsætning er at søsætte første hold i foråret 2013.

Biltorvet på folkeaktier

Herpå blev tonen skærpet, og næste emne på årsmødet var en orientering fra direktør Claus Nyboe, Auto IT, om nye IT-værktøjer til forhandlerne og et nyt aktieselskab – et frontalangreb på Bilbasen-Bilinfo.

Med virkning fra 1. januar i år har Auto IT således stiftet datterselskabet Biltorvet A/S og overført bilportalen Biltorvet.dk og programmet AutoDesktop til det nye selskab.

- Vi betaler blodigt for Bilbasens og Bilinfos produkter, efter at eBay købte blandt andet de to i 2008 for over to milliarder kroner. De penge skal jo forrentes, og der er kun ét sted at hente dem – hos bilforhandlerne, sagde Knud Nielsen, mens Claus Nyboe pegede på en "markant overpris på online bilannoncer i Danmark".

- Bilbasen og Bilinfo har gjort det godt og professionelt, og de har en ekstremt unik position i Danmark, som kun er blevet styrket siden 2008, sagde Claus Nyboe og oplyste, at priserne var steget med 480 procent siden 2007.

- Og det slutter ikke her. Derfor skal vi have skabe et konkurrencedygtigt alternativ på en markedsbaseret forretningsmodel, blot meget billigere, tilføjede han.

Auto IT lægger nu op til at gennemføre en aktieemission i august, hvorpå alle landets bilforretninger få mulighed for at købe en aktiepost. Forberedelserne løber frem til den 30. juni, og selve aktieemissionen foregår den 13. august til 7. september, inklusiv en række tegningsmøder og forudgående informationsmøder landet over.

Før-værdien af it-selskabet er sat til seks millioner kroner, og forventningen er at skaffe 18 millioner kroner i ny aktiekapital – samlet 24 millioner. Pengene skal blandt andet bruges til videreudvikling og markedsføring af Biltorvet.dk, der relanceres til efteråret. Der udbydes 15.000 nye aktier, og Auto IT tror på 500 til 1000 aktionærer. Planen er, at Auto IT skal eje 25 procent af det nye Biltorvet A/S og landets bilforhandlere – uanset medlemskab – skal eje de 75 procent.

Hvis der efter 7. september er sagt ja til en tredjedel af den forventede kapital (seks millioner kroner), gennemføres emissionen.

- Der er mange penge at spare, men for at gøre Biltorvet til et stærkt alternativ til Bilbasen kræver det jeres aktive medvirken og investering, opfordrede Knud Nielsen og oplyste, at man indtil videre har mødt "utrolig opbakning".

- Vi ser det som en særdeles vigtig opgave at samle så mange af landets bilforhandlere som muligt om det fælles projekt at skabe et reelt og effektivt alternativ til Bilbasens monopol, tilføjede han.

CRM og app

Vedrørende AutoDesktop er der indgået en række samarbejdsrelationer med andre it-leverandører samt med de finansierings- og forsikringsselskaber, D.A.F. samarbejder med, for at skabe den bedst mulige integration med den nye sælgerarbejdsplads. Auto IT forventer at lancere den første version af sælgerarbejdspladsen over for nybilforhandlere omkring den 1. september i år.

Sideløbende med den nye sælgerarbejdsplads har Auto IT også udviklet et helt nyt CRM-system. Det er helt fra bunden specielt designet til de danske bilforretninger. CRM-systemet er tæt på at være færdigt og ventes at gå i pilotdrift hos en af Danmarks største bilforretninger inden for den næste måneds tid.

Auto IT benyttede også lejligheden til at demonstrere en kommende ny app til smartphones til registrering af prøvekørsler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093